Beheer

Security
cybercrime

Criminelen zetten callcenters in

Bellers 24/7 op zoek naar slachtoffers

© Pixabay
8 maart 2017

Dat cybercriminelen inmiddels uiterst professioneel te werk gaan, is wel bekend. Maar de professionaliteit waarmee Indiase criminelen met complete, dag en nacht bemande callcenters hun slachtoffers belagen, is opmerkelijk.

Met zeker drie ‘call centers’ in India worden de 4 miljoen klanten van de Britse telecomprovider TalkTalk al jaren belaagd. Drie ‘klokkenluiders’ die hieraan meewerkten, hebben aan de BBC uitgelegd hoe de fraude is georganiseerd.

Vanuit de callcenters, die in twee verschillende steden in India zijn gevestigd, werken honderden mensen in shifts. Wat zij doen, is wat telefoonscammers al jaren doen, maar de klokkenluiders geven een inkijkje in de uiterst professionele manier waarop dit is georganiseerd.

De  'scammers' bellen klanten van TalkTalk en halen hen over toegang te geven tot hun bankrekeningen. Dat gebeurt aan de hand van een belscript waarin de bellers aangeven te bellen namens TalkTalk, Die belscripts zijn overigens ook vrijwel zeker gestolen van TalkTalk.

Vervolgens worden klanten overgehaald een virus te installeren. Een ander team medewerkers van de criminelen gebruikt dat virus om toegang te krijgen tot de online bankieractiviteiten van de slachtoffers en zo veel mogelijk geld daar vanaf te halen.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Inloggen

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!