Overslaan en naar de inhoud gaan

Crash Facebook-internetdrone door turbulentie

Twee rapporten geven duidelijkheid over de toedracht van het ongeluk bij de eerste testvlucht van de drone.
Facebook-drone
© Facebook
Facebook

Na een succesvolle eerste vlucht met de drone zette het team op 28 juni om kwart voor acht 's ochtends de landing in naar het vliegveld van Yuma in Arizona. In de laatste fase kreeg het toestel te maken met sterke turbulentie en harde wind. Op 6 meter hoogte duwde een opwaartse stroming het toestel boven het glijpad naar de landingsbaan.

De autopilot corrigeerde de beweging door de neus van het toestel naar beneden te sturen. Daardoor liep de snelheid van het toestel op tot boven de 45 kilometer per uur, eigenlijk te hoog. De autopilot probeerde ondertussen de opwaartse beweging te corrigeren. De combinatie van de hoge snelheid en de druk door de hoogtecorrecties van de autopilot was te veel voor de constructie van de vleugel. Die raakte daardoor uit vorm waardoor het toestel crashte.

Constructeurs en softwareontwikkelaars opnieuw aan de slag

The United States National Transport Safetyboard (NTSB) en Facebook publiceerden ieder hun rapporten over de crash. Het toestel raakte bij het ongeluk ernstig beschadigd. Voor er een nieuwe vlucht wordt gepland, gaan zowel de software-engineers als de vliegtuig-ontwerpers opnieuw naar de tekentafel. "In de toekomst moet de autopilot voorrang geven aan het in toom houden van de luchtsnelheid boven het correct aanhouden van het glijpad. Het gevolg is dat de landing minder precies uitvalt, of - wanneer te ver van het glijpad wordt afgeweken - een afgebroken landing, meldt Facebook. Ook krijgt de romp een extra spoiler die de autopilot kan gebruiken om de daling te versnellen zonder de luchtsnelheid op te laten lopen.

Het ongeluk levert een flinke vertraging op voor de plannen van Facebook voor het inzetten van de drones die internetverbinding leveren op plekken met slechte dekking. Facebook blijft echter onverminderd overtuigd dat de plannen uiteindelijk slagen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in