Loopbaan

Carriere
developer

Covid-19 pandemie gunstig voor productiviteit ontwikkelaars

Burn-out ligt op de loer.

© CC0 - Unsplash.com Kelly Sikkema
7 mei 2020

Burn-out ligt op de loer.

De Covid-19-pandemie heeft ervoor gezorgd dat ontwikkelaars meer uren per dag maken en ook vaker in het weekend aan projecten werken.

Dat blijkt uit een analyse van ontwikkelaarsplatform Github, onderdeel van Microsoft. Gemiddeld werken ontwikkelaars 30 tot 60 minuten langer per dag aan projecten sinds de uitbraak begon in maart. Ze zijn ook daadwerkelijk productiever door die extra uren achter het toetsenbord. De tijd die nodig is om een 'pull-request' in een project op te nemen, is in de tweede helft van maart verkort met tweeënhalf tot vier uur in vergelijking met deze periode vorig jaar, stelt Nicole Forsgren, vice president of research and strategy bij GitHub, die daarover sprak met ZDNet.

Volgens het rapport dat Github opstelde naar aanleiding van het onderzoek is de verhoogde activiteit van ontwikkelaars vooral het gevolg van de economische onzekerheid. Ze willen laten zien dat ze gezond zijn en hard werken om hun baan te behouden. Daarnaast spelen ook factoren als verveling en druk vanuit het management om producten snel op de markt te krijgen. Verder lijken vooral ontwikkelaars in Aziatische landen voordelen te ondervinden van het thuiswerken omdat vergaderingen efficiënter verlopen.

Forsgren sprak van een duidelijke trendbreuk als gevolg van de pandemie. Voor de uitbraak was er geen sprake van een geleidelijke productiviteitstoename. Ze plaatste wel een kanttekening bij de huidige cijfers: Er ligt burn-out op de loer en organisaties moeten daar alert op zijn.

Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
1
Reacties
Atilla Vigh 07 mei 2020 12:20

Outputmanagement is een zege waar het gaat om vanuit huis te werken. Overigens vergaderen is nooit effectief of je dat nu fysiek of digitaal doet. De reden om met anderen te communiceren zou eigenlijk altijd om de volgende reden moeten gaan:
- Kennis delen
- (Besluitvormende) Adviezen toelichten
- Samen een product of dienst maken
Wat je vaak ziet is dat in vergaderingen het volgende word besproken:
- Stand van zaken
- Nemen van besluiten
- Agenda
On topic: outputmanagement moet niet een instrument worden van leidinggevenden die er mee gaan slaan. Het dient gebalanceerd te worden gebruikt. Niet alle rollen binnen een organisatie lenen zich voor strikt outputmanagement. Daar waar je praktisch in eenheid product of dienst kan spreken, zal dat makkelijker gaan dan steeds hoogwaardiger rollen. Puur op dienstverlening gefocust: een medewerker op de afdeling facturatie, kan je vragen 100 facturen per week te laten afhandelen, bijvoorbeeld. Daar kan je normering op zetten. Op een klachtenafdeling, zou je 20 klachten per week kunnen afspreken. Een IT-helpdesk zelfde verhaal.
Zodra je rol interactie behelst met een klant (of inwoner) wordt het al lastiger om er normering op te leggen. Als er onderzoek, besluitvorming of visievorming plaats heeft in je werk, zal het per activiteit in de tijd moeten worden gepland. Sommige activiteiten bij hoogwaardige dienstverlening is vaak op voorhand niet exact in te schatten.
Bij hoogwaardige dienstverlening kan je wel beroep doen op de medewerker om inzicht te geven in de werkzaamheden en wanneer er bepaalde rapporten worden opgeleverd.
Leidinggevenden hebben nogal de neiging om alles "eenvoudig en klein te vinden", "zo moeilijk is dat toch niet". en meer van deze platitudes. Leidinggevenden, die vaak nog de taak hebben om het werk te verdelen is vaak niet in staat om het werk in te schatten. Gebrek aan kennis leidt vaak door zelfoverschatting en dat het weer willekeur als gevolg. "In control" zijn wordt vaak vertaald als "geen problemen". Daarbij komen vaak beperkte middelen (geld, resources, kennis) naar boven. Dat alles leidt vaak tot "springerig gedrag". Dat helpt drukken helemaal niets.
Beiden kanten (de leverende partij en de ontvangende partij) van producten en diensten moeten constant (dus vooraf, tijdens en na levering) inzicht blijven geven aan de voortgang. Daarmee wordt aan een ieder inzichtelijk gemaakt waar de schoen wringt. Verwachtingsmanagement is key in deze. Natuurlijk is het wel zo dat in een team van 10 man, er wel een bepaald gewogen gemiddelde geldt qua werkverzetting. Daar moet je als collega wel in mee kunnen, anders pas je niet in het team.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.