Innovatie & Strategie

Infrastructuur
mobiel werken

Coronacrisis drukt mobiel dataverkeer

Nederlanders gebruiken wel wat meer mobiele data, maar groei is veel kleiner.

© CCO / Pixabay Rawpixel
30 september 2020

Nederlanders gebruiken wel wat meer mobiele data, maar groei is veel kleiner.

Het dataverbruik van Nederlandse gebruikers is de afgelopen tijd minder dan gebruikelijk, meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op basis van cijfers over de eerste helft van het jaar. Mensen werken meer thuis, waar ze waarschijnlijk dan vooral WiFi gebruiken én mensen zijn minder vaak onderweg, aldus de markttoezichthouden. In tegenstelling tot het mobiele dataverkeer is bellen juist wel toegenomen, zowel met mobiel als met vast telefoontoestel.

Het mobiele dataverbruik in Nederland is de afgelopen tijd weliswaar toegenomen, maar die stijging is minder dan gebruikelijk. Het verbruik van mobiele data heeft met 6 procent een lichte groei meegemaakt in de eerste helft van dit jaar, maar dat is veel minder dan de toename in de kwartalen en jaren ervoor, meldt de ACM. De effecten van de coronacrisis op telefonie en dataverbruik zijn in het tweede kwartaal van dit jaar zichtbaar geworden, concludeert het toezichthoudende agentschap. In totaal verbruikten Nederlanders 219 miljard MB. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020 (214 miljard MB) is dat een groei van slechts 2,5 procent, terwijl de groei in dezelfde periode van 2019 nog 18 procent bedroeg.

Vast bellen weer in de lift

Een ander effect van de coronacrisis is juist een toename: in 'ouderwets' bellen. In de eerste helft van dit jaar is het aantal belminuten voor mobiel met 23 procent gestegen. Voor vaste telefonie is het aantal belminuten in die periode toegenomen met een forse 19 procent. Dat is opvallend, merkt de ACM op, omdat het aantal belminuten voorheen consequent afnam.

Steeds meer consumenten maken gebruik van bundels waarin een mobiel abonnement wordt gecombineerd met een vast abonnement op telefonie, televisie of internet. Het aantal bundels bereikte in het eerste halfjaar van 2020 voor het eerst 7 miljoen abonnementen. In totaal zijn in Nederland 7,45 miljoen huishoudens aangesloten op internet. Van alle huishoudens is 47 procent aangesloten via de kabel, 33 procent via koper en 20 procent via glasvezel.

M2M en marktverhoudingen

Uit de ACM Telecommonitor blijkt ook dat machine-to-machinetoepassingen (M2M) steeds belangrijker worden. "Het gaat hierbij bijvoorbeeld om auto’s of om apparaten (zoals rookmelders, alarmsystemen en slimme energiemeters), die via een internetaansluiting informatie uitwisselen met de digitale systemen van beheerders van de apparaten", legt de marktwaakhond uit. Het aantal M2M-aansluitingen bij telecomproviders is in het afgelopen eerste halfjaar met 40.000 stuk gegroeid naar een totaal van 7,1 miljoen.

De Nederlandse markt is qua mobiele aanbieders verdeeld tussen T-Mobile, KPN en VodafoneZiggo: zij hebben qua mobiele aansluitingen elk tussen 20 en 30 procent marktaandeel. Gekeken naar het mobiele dataverbruik is T-Mobile (inclusief Tele2) echter de grootste. Die provider was in het eerste kwartaal van 2020 goed voor ongeveer de helft van alle mobiele dataverkeer. Het marktaandeel van KPN op mobiel dataverbruik lag tussen de 25 à 30 procent en dat van VodafoneZiggo tussen de 15 en 20 procent. VodafoneZiggo is met een marktaandeel van tussen 45 en 50 procent de grootste partij op de markt van breedband. KPN volgt met 40 à 45 procent. T-Mobile bezit tussen 5 en 10 procent van de markt en Delta Fiber Nederland heeft minder dan 5 procent.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.