Overslaan en naar de inhoud gaan

ConflICT: Zorgen om de zorgplicht

Natuurlijk zijn er ook klanten met een zeer professionele ICT-afdeling die goed op de hoogte zijn van wat allemaal kan en wat niet. Zij zijn toch vaak de uitzonderingen die de ­regel bevestigen.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Juist vanwege die onevenwichtigheid in kennis en kunde wordt in ICT-verhoudingen een zorgplicht aangenomen aan de kant van de leverancier. Van de leverancier wordt op basis van deze zorgplicht vaak een proactieve instelling verwacht. Verwacht wordt dat deze niet alleen een concrete opdracht uitvoert, maar ook actief meedenkt, bijvoorbeeld over de vraag of een bepaalde door de klant verlangde oplossing ook wel daadwerkelijk zal werken binnen het bedrijf van de klant. In het verleden is meerdere malen voorgekomen dat een ICT-leverancier op basis van het schenden van zijn zorgplicht een verwijt gemaakt werd als hij zich te strikt aan de opdracht had gehouden, zonder verder te kijken dan zijn neus lang was. In sommige gevallen leidde dat tot de conclusie dat de leverancier meer had moeten doen om te zorgen dat de dienstverlening aansloot bij de wensen van de klant. Zelfs als die wensen niet in alle opzichten door de klant zelf op tafel waren gelegd.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in