Overslaan en naar de inhoud gaan

Commotie om privacy in Duitsland

Wie namen en adressen wil hebben voor bijvoorbeeld een marketing-actie, kan daarvoor binnenkort terecht op de Duitse gemeentehuizen. Voor een bepaald bedrag kunnen namen, adressen en zelf titels worden gekocht. Toen het wetsontwerp werd ingediend werd nog een opt-in clausule opgenomen, zodat burgers expliciet toestemming moesten geven. Nadien is dat gewijzigd in een opt-out, wat betekent dat individuen bezwaar moeten maken als ze het niet met de gang van zaken eens zijn.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

'De wet is dus verruimd ten gunste van de commercie', zo stellen critici.

Weg privacy!

Volgens actiegroepen neemt de overheid op deze manier een loopje met de privacy van de burgers. In feite is het een kwestie van 'als het kalf verdronken is, dempt men de put'. Toen de wet eind juni werd aangenomen, waren niet al te veel afgevaardigden in de vergadering aanwezig. Het waren er niet meer dan 30, terwijl het volle ledenaantal 598 bedraagt.

Snel erdoor jagen

De stemming over de nieuwe wet nam niet meer dan een paar minuten in beslag. Bij een eerdere behandeling liet de oppositie wel weten het er niet mee eens te zijn. Maar volgens politieke commentatoren in Duitsland bleef het bij simpele woorden, er werd verder geen protest georganiseerd.


Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in