Innovatie & Strategie

Klantinteractie

Commotie om privacy in Duitsland

10 juli 2012
In Duitsland is grote onrust ontstaan over een nieuwe wet, die gemeentebesturen het recht geeft om de gegevens van hun burgers te verkopen aan commerciële partijen. De wet is eigenlijk zonder veel ophef aangenomen in de Bondsdag, maar nu het eenmaal zo ver is, is de kritiek niet van de lucht.

Wie namen en adressen wil hebben voor bijvoorbeeld een marketing-actie, kan daarvoor binnenkort terecht op de Duitse gemeentehuizen. Voor een bepaald bedrag kunnen namen, adressen en zelf titels worden gekocht. Toen het wetsontwerp werd ingediend werd nog een opt-in clausule  opgenomen, zodat burgers expliciet toestemming moesten geven. Nadien is dat gewijzigd in een opt-out, wat betekent dat individuen bezwaar moeten maken als ze het niet met de gang van zaken eens zijn. 'De wet is dus verruimd ten gunste van de commercie', zo stellen critici.

Weg privacy!

Volgens actiegroepen neemt de overheid op deze manier een loopje met de privacy van de burgers. In feite is het een kwestie van 'als het kalf verdronken is, dempt men de put'. Toen de wet eind juni werd aangenomen, waren niet al te veel afgevaardigden in de vergadering aanwezig. Het waren er niet meer dan 30, terwijl het volle ledenaantal 598 bedraagt.

Snel erdoor jagen

De stemming over de nieuwe wet nam niet meer dan een paar minuten in beslag. Bij een eerdere behandeling liet de oppositie wel weten het er niet mee eens te zijn. Maar volgens politieke commentatoren in Duitsland bleef het bij simpele woorden, er werd verder geen protest georganiseerd.


Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.