Commentaar: Scheiden

29 juni 2006
Toen diverse accountancybedrijven gedurende de jaren rond de eeuwwende hun adviespraktijken aan IT-bedrijven verkochten, gold de onafhankelijkheid van de accountant als het formele argument. Kennelijk is het common sense dat ‘nee’ zeggen tegen een goed betalende adviesklant meer wilskracht vergt dan redelijkerwijze van een accountant kan worden verwacht.
Wat de verkoop van een adviesbedrijf aan een technologieleverancier betekent voor de integriteit van de betrokken consultants, dat was bij de vervreemding van de adviesactiviteiten geen discussiepunt. Behalve dan dat de betreffende technologiebedrijven aan de verbaasde omstanders wel wilden uitleggen dat technologie een middel is en dat de consultants hun klanten helpen om hun doelen beter te formuleren, zodat zij - de technologiebedrijven - vervolgens ‘de middelen’ beter (lees: extensiever) voor hun klanten kunnen inzetten. ‘Maar overigens zijn onze consultants volkomen onafhankelijk.’
Die constructie bleek niet te werken. Voor de klant niet omdat hij niet geneigd is zich inzake IT-investeringen te laten adviseren door een IT-bedrijf. Voor de consultant niet omdat hij geen verkoper wil zijn. Voor de IT-bedrijven niet omdat de consultants doorlopend op zoek zijn naar een andere baan. En voor de accountants niet omdat ze iets kwijt zijn waaraan ze toch eigenlijk veel aardigheid beleefden.
En omdat een oplevende markt altijd gelijk heeft, schuift advies beetje bij beetje weer richten accountancy. Maar is de klant daar uiteindelijk echt wel beter mee af? Misschien wel. Maar dan zullen de accountants om te beginnen hun advies en accountancy scherp moeten scheiden. Maar ze zullen ook meer dan vroeger uit de buurt moeten blijven van de IT. Dat wil zeggen geen IT-detachering en geen partnerships met technologiebedrijven meer, zoals in de oude constellatie - hun onafhankelijke imago ten spijt - wel degelijk op grote schaal gebeurde.
 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!