Overslaan en naar de inhoud gaan

Commentaar: Scheiden

Toen diverse accountancybedrijven gedurende de jaren rond de eeuwwende hun adviespraktijken aan IT-bedrijven verkochten, gold de onafhankelijkheid van de accountant als het formele argument. Kennelijk is het common sense dat ‘nee’ zeggen tegen een goed betalende adviesklant meer wilskracht vergt dan redelijkerwijze van een accountant kan worden verwacht.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Wat de verkoop van een adviesbedrijf aan een technologieleverancier betekent voor de integriteit van de betrokken consultants, dat was bij de vervreemding van de adviesactiviteiten geen discussiepunt. Behalve dan dat de betreffende technologiebedrijven aan de verbaasde omstanders wel wilden uitleggen dat technologie een middel is en dat de consultants hun klanten helpen om hun doelen beter te formuleren, zodat zij - de technologiebedrijven - vervolgens ‘de middelen’ beter (lees: extensiever) voor hun klanten kunnen inzetten. ‘Maar overigens zijn onze consultants volkomen onafhankelijk.’ Die constructie bleek niet te werken. Voor de klant niet omdat hij niet geneigd is zich inzake IT-investeringen te laten adviseren door een IT-bedrijf. Voor de consultant niet omdat hij geen verkoper wil zijn. Voor de IT-bedrijven niet omdat de consultants doorlopend op zoek zijn naar een andere baan. En voor de accountants niet omdat ze iets kwijt zijn waaraan ze toch eigenlijk veel aardigheid beleefden. En omdat een oplevende markt altijd gelijk heeft, schuift advies beetje bij beetje weer richten accountancy. Maar is de klant daar uiteindelijk echt wel beter mee af? Misschien wel. Maar dan zullen de accountants om te beginnen hun advies en accountancy scherp moeten scheiden. Maar ze zullen ook meer dan vroeger uit de buurt moeten blijven van de IT. Dat wil zeggen geen IT-detachering en geen partnerships met technologiebedrijven meer, zoals in de oude constellatie - hun onafhankelijke imago ten spijt - wel degelijk op grote schaal gebeurde.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in