Commentaar: Open zoeken

19 november 2010

Dat suggereert dat Google bij bepaalde zoektermen harde links naar de eigen sites heeft aangebracht – en deze dus bevoordeelt boven de concurrentie.

Bewijs voor deze suggestie zou alleen geleverd kunnen worden door Googles algoritme te onderzoeken. En dat algoritme houdt Google angstvallig geheim. Om te voorkomen dat anderen het kopiëren, of dat die informatie misbruikt wordt om de zoekresultaten te manipuleren.

Op zich valide argumenten. Maar die geven Google niet automatisch recht op de vrije teugel. In de geneesmiddelenindustrie zijn geheimhouding en bescherming van bedrijfsinformatie ook cruciaal, maar dat geeft farmaceutische bedrijven niet het recht zelf te beslissen of producten veilig zijn.

Een vergezochte vergelijking? Het lot van veel bedrijven hangt af van de representatie in Googles zoekresultaten. En nog belangrijker: uit maatschappelijk oogpunt is het van cruciaal belang dat burgers goed geïnformeerd raken. Door zijn dominante marktpositie krijgt Google daar automatisch een verantwoordelijkheid voor.

Dat hoeft het bedrijf niet te verplichten opening van zaken te geven. Als het dan maar wel kan aantonen dat zijn zoekmachine objectieve resultaten levert. Daarover afspraken maken met Google zou politiek prioriteit moeten krijgen.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!