Topman Steve Ballmer verklaart de overname door erop te wijzen dat internet een essentieel slagveld is voor zijn bedrijf. Maar was dat niet al jaren zo? En heeft Microsoft niet al een enorme reeks van producten hiervoor op de markt gebracht? Skype voegt daar niet veel aan toe, behalve marktaandeel natuurlijk. Niet onbelangrijk, maar het roept wel de vraag op waarom Microsoft niet in staat is die markt op eigen kracht en met eigen technologie te veroveren?
Kennelijk heeft de onderneming grote moeite met de overgang van producten naar diensten. Microsoft drijft al decennialang op de inkomstenstroom die Windows genereert. Dat stelde het bedrijf in staat om daar waar het de boot miste, zoals bij de browser of bij Windows-mobiel, via gewiekste marketing en met enorme budgetten toch een aanzienlijk marktaandeel te verwerven. Dat spel lijkt nu niet meer op te gaan. Op het terrein van zoekmachines heeft Microsoft de strijd van Google verloren. Een achterstand die nooit meer is goed te maken. Hetzelfde geldt voor nieuwe ontwikkelingen zoals apps. Er komt binnen afzienbare termijn waarschijnlijk wel een Windows App Store, maar het is onwaarschijnlijk dat Microsoft de achterstand op zijn concurrenten op dat punt nog kan goedmaken.
Lees dit PRO artikel gratis
Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:
Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech