Commentaar: Google en de bierkaai

8 april 2011

Zo’n onderzoek naar mogelijk misbruik van marktmacht stuit bij het voorwerp van onderzoek vanzelfsprekend op grote bezwaren. Een slag in het gezicht van vrij ondernemerschap. Een straf op innovatie. Een vuig opzetje van concurrenten die het met hun product niet redden. Je kunt de argumenten wel dromen.

Het gaat natuurlijk ook wel ergens over. Google haalt momenteel jaarlijks 28 miljard dollar aan advertentieomzet uit de markt. Zelfs het inleveren van een paar procentpunten doet op zo’n omzet pijn. Toch valt het Google toe te wensen dat het bijtijds het kortetermijndenken weet te verruilen voor het langetermijnperspectief. Het verdedigen van een onhoudbare positie leidt alleen maar tot verstarring. Terwijl je je achteraf bezien gaat afvragen wat het belang eigenlijk was.

Dat hebben we eerder gezien bij IBM, en ook bij Microsoft. Beide verloren een antitrustzaak, maar zijn desondanks tot de toonaangevende bedrijven blijven behoren. Je zou zelfs kunnen argumenteren dat ook de verliezers van hun verlies geprofiteerd hebben. Microsoft lijkt sinds de afsluiting van de antitrustzaak bijvoorbeeld een dynamischer bedrijf dat sneller reageert op marktveranderingen. Bij browsers – waar het conflict mee begon – speelt Microsoft qua functionaliteit weer een rol van betekenis; dat was tot voor kort wel anders.

Bij een gevecht tegen ingrijpen heeft Google weinig te winnen. En ingrijpen is een kwestie van tijd. Want dat Google soms gedrag ten toon spreidt dat concurrenten afstopt, lijdt eigenlijk geen twijfel. Google zou er daarom beter aan doen nu in dialoog te gaan met de autoriteiten en concurrenten om tot overeenstemming te komen.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!