Innovatie & Strategie

Cloud
toekomst

Cloud wordt onvermijdelijk: door vraag, door aanbod

Cloud lijkt niet langer een keuze, wat andere aanpak met zich meebrengt.

© CC BY-SA 2.0,  Buck
18 december 2019

Cloudcomputing is voor sommigen nog een relatief nieuw fenomeen, maar het is de pubertijd wel voorbij. De oorsprong van cloud zoals we het nu kennen ligt grofweg aan het begin van deze eeuw. De opkomst is relatief snel verlopen en de omarming bereikt een omslagpunt. Cloudloos werken wordt voor de meeste organisaties steeds lastiger, ook omdat ze dat niet willen. Cloud is immers de toekomst en regeren is vooruitzien. Maar daar hoort voorbereiden ook bij.

Een leuk weetje voor cloudkenners: wanneer en waar is het woord ‘cloud’ opgedoken? Nee, het was niet in 2006, bij Amazon of Google. Het was ook niet ergens rond de millenniumwisseling, bij een gridcomputingpionier als IBM of Sun Microsystems (met de vooruitziende visie van ‘het netwerk is de computer’).

1996

Wetenschapsmagazine Technology Review van het MIT (Massachusetts Institute of Technology) heeft ‘cloud’ weten te traceren naar 1996, bij Compaq. Voor lezers jonger dan zo’n 40 jaar: dat was een groot, invloedrijk IT-bedrijf. Ooit begonnen met nederige pc’s, maar van daaruit ‘opgegroeid’ om ook serieuze servers zoals die van DEC en Tandem te leveren. Voor lezers jonger dan zo’n 45 jaar: dat waren grote, invloedrijke IT-bedrijven.

Anno nu valt cloud wel te beschouwen als groter en invloedrijker dan die gevallen IT-leveranciers bij elkaar opgeteld. Cloud is in toenemende mate onmisbaar of zelfs onvermijdelijk. Daarbij geniet het leveranciersbrede fenomeen een verleidelijke reputatie, gebaseerd op twee aannames: namelijk dat het goedkoper is dan traditionele, on-premise IT én dat het dé oplossing is om vendor lock-in te vermijden.

Verhalen over leveranciersafhankelijkheid en de wurggreep van licentievoorwaarden zijn haast zo oud als de IT-industrie en blijven toch actueel. Met cloud zou dit verleden tijd zijn, met tegelijkertijd ook kostenbesparingen. Het is ongelofelijk, zou een gladde tv-verkoper kunnen uitroepen.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!