Management

Outsourcing

Cloud drukt stempel op outsourcing

9 oktober 2014
De tevredenheid over op termijncontract ingehuurde IT-dienstverleners nam het afgelopen jaar licht toe. Maar de trend blijkt per werkdomein wel te verschillen. De aanbieders van diensten op het gebied van applicatiemanagement lijken hun traditionele prestige-voorsprong op beheerders van werkplek- en infrastructuur te verliezen.

Een en ander valt op te maken uit de Outsourcing Performance Monitor 2014. Volgens de onderzoekers zijn de providers van applicatie-outsourcing het op zich niet slechter gaan doen; het beeld is veel meer dat hun opdrachtgevers - onder invloed van het cloudparadigma - steeds meer gaan verwachten. Zo komt de nadruk steeds meer te liggen op het aansturen van hele digitale ketens. Daarom delen opdrachtorganisaties hun uit te besteden werk steeds vaker op langs de lijnen van verticale ketens, in plaats van in de traditionele 'horizontale' lagen van applicaties, infrastructuur en kantoorautomatisering.

Marco Gianotten: "Wanneer geautomatiseerde processen als ketens worden georganiseerd en deze ketens als bedrijfskritisch bestempeld worden, willen CIO's dat de gehele keten onder de verantwoording van één partij valt. Het heeft geen zin om een aparte, interne regieclub boven zo'n keten te organiseren voor de dagelijkse aansturing. Dat moet de partij doen die de keten van kop tot staart managet." Dat zou tot gevolg hebben dat partijen die traditioneel sterk waren in infrastructuur, zoals IBM en HP, meer richting de applicatie schuiven. Terwijl klassieke applicatiespelers, zoals CGI en Ordina, er juist meer activiteiten op het vlak van infrastructuur bij nemen.

'Kunt u deze provider aanbevelen?'

Giarte bevroeg voor het onderzoek dit jaar 566 CIO's en andere IT-sourcing verantwoordelijken bij 439 opdrachtorganisaties in Nederland. Bij elkaar gerekend had de responsgroep meer dan 850 contracten onder z'n hoede, met een totale waarde van zo'n 3,5 miljard euro op jaarbasis. Centraal stond de vraag in hoeverre deze sourcing-verantwoordelijken bereid zouden zijn om hun outsourcingprovider bij een vakgenoot aan te bevelen. Het percentage respondenten dat deze vraag (ongeacht aarzeling of enthousiasme) bevestigend beantwoordt levert de aanbevelingsscore van de betreffende dienstverlener op.

Indiase providers op hun retour

OGD en Schuberg Philis komen in de Outsourcing Performance Monitor 2014 ex aequo naar voren als beste outsourcing-dienstverleners van Nederland. Beiden hebben ze klanten die zonder uitzondering bereid zijn hen bij anderen als dienstverlener aan te bevelen. Zeer goede derde is Pink Elephant.

De Indiase service providers Cognizant, HCL, Infosys, TCS en Wipro vielen dit jaar buiten de boot. Geen van alle konden ze het door Giarte gevraagde minimum van vijftien grote verschillende klanten (met langdurige uitbestedingscontracten) aanmelden. Wie dat voor het eerst wel kon, was Pink Elephant (vh Nobel), dat met een score van 96 procent meteen op de derde positie binnenkwam. Cegeka en Valid haalden de vereiste drempel nipt niet, maar worden in de marge van het onderzoek wel genoemd als 'volwassen uitbestedingspartners'.

Outsourcing-provider

Aanbevelingsindex
2014

Aanbevelingsindex
2013

OGD

100%

97%

Schuberg Philis

100%

100%

Pink Elephant (vh Nobel)

96%


Fujitsu

95%

83%

ASP4all

94%

95%

Imtech ICT

94%

95%

Centric

86%

75%

HP Enterprise Services

86%

67%

Accenture

85%

95%

T-Systems

85%

71%

Simac

83%

81%

Ordina

80%

81%

KPN

79%

77%

CGI

76%

76%

Sogeti

76%

76%

Capgemini

73%

79%

IBM

73%

77%

Detron

71%

74%

Atos

60%

62%

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.