Innovatie & Strategie

Datamanagement
CIO KNMI: ‘Klimaatverandering vraagt betere rekencapaciteit’

CIO KNMI: ‘Klimaatverandering vraagt betere rekencapaciteit’

Na jaren van stilstand, maakt CIO Myriam van Rooij KNMI klaar voor de toekomst.

Myriam van Rooij, CIO van KNMI © KNMI,  Tineke Dijkstra
14 mei 2020

Vier jaar geleden trok het KNMI bij het ministerie aan de bel. Er was te weinig geld beschikbaar voor de taken waarvoor het instituut was gesteld, namelijk zorgen voor een veilig Nederland dat voorbereid is op extreem weer. “Het klimaat verandert. Dat manifesteert zich bijvoorbeeld door extreem weer, weer dat zich sneller ontwikkelt en binnen een kleinere schaal voorkomt”, legt directeur Myriam van Rooij van het KNMI uit.

Zij heeft onder andere de taken CFO en CIO binnen de directie van het weerinstituut. Om de  verwachtingen te kunnen blijven uitspreken, binnen dat veranderde klimaat zullen de analyses fijnmaziger en frequenter moeten. “Dat vraagt wat van de computercapaciteit. Onze High Performance Computer (HPC) staat nu driekwartier te stampen voor een nieuwe weersverwachting. Een eenuursvoorspelling zou je net halen, maar wil meer dan zal dat met meer capaciteit moeten.”

En dat geld was er vier jaar geleden niet. Zeker niet om de benodigde investeringen te doen voor de zwaar verouderde IT-infrastructuur. “Onze HPC staat onder zeeniveau. Dat mag niet meer nadat bij het VUmc servers onder water kwamen te staan; rekencapaciteit mag niet onder het zeeniveau staan. Daar moest dus ook iets aan gebeuren.” Ook andere IT was al afgeschreven en moest worden vervangen.

Het lukte KNMI om meer budget te krijgen. “Niet het volledig bedrag dat ik graag zou willen om te moderniseren, maar ik ben er wel content over.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!