Management

Carriere
Jurrie van Rooijen (small)

CIO aan het woord: Jurrie van Rooijen

‘Ik wil dat iedereen impact maakt’

Jurrie van Rooijen © Bol.com
21 februari 2019

De kracht van de IT-afdeling van bol.com is volgens directeur IT van bol.com, Jurrie van Rooijen, dat er geen tastbare IT-afdeling ís. “Software ontwikkelen is nu vele malen leuker dan toen ik net startte in de IT. Toen ging het echt volgens de watervalmethode: je werkte heel solistisch en het was lang niet altijd duidelijk waarom je iets moest ontwikkelen. Met de komst van e-commerce is de rol van de engineer ten positieve veranderd.”

Wat is de kracht van uw afdeling?

“De kracht van onze IT-afdeling is dat de IT volledig in onze organisatie geïntegreerd is. Bij bol.com werken zo’n 400 IT’ers of engineers, en die zijn zo veel mogelijk georganiseerd in zo’n 70 kleine, multidisciplinaire en zelfsturende teams. We zien dat dát het beste werkt. Deze teams bouwen features voor onze klanten of partners. Deze innovatieteams worden ondersteund door een IT-ecosysteem dat hen faciliteert bij het flexibel en snel bouwen en ‘runnen’ van software. Onze IT-engineers zitten dus ook niet bij elkaar op één afdeling, maar verspreid over het hele bedrijf. De IT is hiermee dus geïntegreerd in de business. Eigenlijk streven we ernaar dat er geen verschil is tussen business en IT.”

Hoe ziet dit er in de praktijk uit?

“Onze afdelingsoverstijgende en multidisciplinaire teams zijn belangrijker dan de afdelingsstructuur. Dus collega’s met verschillende specialismen, bijvoorbeeld logistiek of marketing en IT, werken samen op een bepaald product in een ‘circle’, met een gemeenschappelijk doel en gemeenschappelijke KPI’s. En hoewel de lijn ‘vakontwikkeling’ ook heel belangrijk is – je bent nu eenmaal marketeer, logistiek expert of techneut – is de dominante organisatievorm bij ons deze teamstructuur.

We willen onze doelen zo veel mogelijk in metrieken kunnen vertalen, zodat een team op een dashboard ziet welke grafieken of KPI’s ze kunnen veranderen. Dat geeft onze collega’s heel veel energie, omdat ze hierdoor tastbare resultaten van hun inspanningen zien. Als je in een start-up werkt, zie je sneller wat jij bijdraagt aan het resultaat. Als je bij een groot bedrijf werkt, is het gevaar dat je een radertje in een groter geheel wordt en niet meer ziet welke impact je maakt. Bij bol.com maakt iedereen impact en dat moet dan ook zichtbaar zijn.”

Wat zijn de belangrijkste plannen voor bol.com op IT-gebied?

“We bewegen ons op dit moment sterk richting de ‘public cloud’. We hebben nu ons eigen datacenter, want we zijn heel erg gewend om alle IT zelf te doen. We willen onze IT eigenlijk niet toevertrouwen aan een derde partij, want daar is de tech te belangrijk voor. Tegelijkertijd zien we dat de IT-industrie snel verandert en er drie grote cloudpartijen razendsnel opkomen die ongelooflijk veel IT-functionaliteiten ontwikkelen voor developers. We hebben geleerd dat we deze ondersteunende technologische bouwblokken voor ontwikkelaars beter van een partij als Google kunnen afnemen dan deze zelf te ‘runnen’. Zo’n cloudpartij als Google heeft bij wijze van spreken honderd keer meer mensen beschikbaar dan wij hebben om deze tooling te ontwikkelen en in de lucht te houden. Dus onze filosofie is nu dan ook dat we minder willen ‘plumben aan de onderkant van ons IT-ecosysteem, en ons meer willen richten op het zelf ontwikkelen van innovatieve functionaliteiten voor onze sellers en klanten.

Naast een migratie naar de Google Cloud, zetten we ook heel erg in op datascience. We nemen daar ongelooflijk veel mensen voor aan, want de retailbranche is een prachtige speeltuin voor datascientists. Je hebt heel veel toepassingen om algoritmes te ontwikkelen, bijvoorbeeld voor personalisatie, forecasting, customerservice (zoals chatbots) en contentverrijking.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!