Overslaan en naar de inhoud gaan

Chiptekort kost Europese auto-industrie 100 miljard

Het wereldwijde tekort aan chips raakt de auto-industrie het hardst; het heeft ervoor gezorgd dat er ongeveer 18 miljoen voertuigen minder zijn geproduceerd. Hierbij hebben vooral Europese autofabrikanten harde klappen gekregen. Het chiptekort kost hun in 2021 en 2022 ongeveer 100 miljard euro, zo stelt kredietverzekeraar Allianz Trade.
VDL Nedcar
© VDL Groep
VDL Groep

De productie van auto's, busjes en andere voertuigen is in Europa gedaald tot een ongekend laag niveau van 13 miljoen voertuigen, meldt Allianz Trade nu in een persbericht. Na de initiële productiedaling kwamen er eind vorig jaar en begin dit jaar tekenen van herstel. Maar de autoproductie is vervolgens opnieuw afgeremd, vanwege nieuw opgelaaide toeleveringsproblemen. Die zijn ditmaal veroorzaakt door aanhoudende lockdowns in chipproductieland China en door de Russische aanval op Oekraïne.

Deels eigen schuld

De productieproblemen en de daardoor ontstane grote schade zijn deels zelf veroorzaakt door de auto-industrie, concludeert Allianz Trade. “Om de coronaklap op te vangen, voerden autofabrikanten forse bezuinigingen door. Onder meer door voorraden en bestellingen van halfgeleiders te minimaliseren", zegt Johan Geeroms, director risk underwriting Benelux van de kredietverzekeraar.

Het gevolg van die instortende vraag naar chips was "dat chipfabrikanten hun heil elders zochten en de productie afstemden op sterke markten zoals die van computers en datacenters". Daar was, zeker aan het begin van de coronacrisis, wel sprake van vraag naar chips en zelfs een grote, groeiende vraag. "Toen de automarkt weer aantrok, bleek er nog maar een beperkte hoeveelheid chips beschikbaar voor de auto-industrie”, aldus Geeroms in het persbericht.

Miljardeninvesteringen

Allianz Trade heeft nu berekend dat het chiptekort in 2021 en 2022 in Europa bijna 100 miljard euro aan toegevoegde waarde heeft gekost. Geeroms stelt dat de toelevering van chips in Europa nog lange tijd een onzekere factor blijft. Ondertussen steken zowel de Amerikaanse als de Europese overheid tientallen miljarden in het stimuleren van de chipindustrie op eigen grondgebied. Dat zijn echter investeringen die pas op de langere termijn veel kunnen betekenen.

Geeroms pleit ervoor dat Europese steun op chipgebied gericht moet zijn op producten die in de EU zowel worden geproduceerd als afgenomen. De auto-industrie is daar volgens hem een prima voorbeeld van. "Daar zou de eigen chipproductie zich op moeten richten.” Verder adviseert hij om joint ventures aan te gaan met grote mondiale chipmakers.

Meer en meer chips

Auto's zijn namelijk 'rijdende computers' en daar is een groeiend aantal chips voor nodig. De stijging aan chips in auto's wordt gedreven door toenemende connectiviteit (4G/5G, on-board WiFi, Bluetooth), veiligheid (bewegingssensoren, wegen- en verkeersbordendetectie) en de overgang naar elektrische aandrijving. Over dat laatste meldt Allianz Trade dat elektrische auto's twee keer zoveel halfgeleiders hebben als auto's met een verbrandingsmotor.

"Als we de waarde van alle chips in een auto bij elkaar optellen komen we uit op gemiddeld ruim 600 euro per auto, wereldwijd gezien. Daarmee is die waarde de afgelopen 10 jaar meer dan verdubbeld. Die trend zet alleen maar verder door", aldus Geeroms.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in