Overslaan en naar de inhoud gaan

Chatbot doet straks de klantenservice bij de bank

IT kreeg deze week alom de schuld van de forse personele reducties bij diverse banken in Nederland en België. Vooral thuisbankieren en PIN-nen werden als boosdoeners genoemd. Maar daar blijft het niet bij. De eerste banken zijn al bezig met het trainen van chatbots die telefonisch en online vragen van klanten gaan beantwoorden.
AI
© Wikimedia
Wikimedia
  • Nadat enkele dagen geleden de Zweedse bank SEB liet weten de virtuele medewerker
  • Amelia op de helpdesk in te gaan zetten, kwam vandaag het bericht
  • binnen Royal Bank of Schotland chatbot 'Luvo' op z'n klanten loslaat.
  • Amelia is gebaseerd op technologie van IPsoft. RBS koos voor IBM's AI-platform Watson. In beide gevallen gaat het nog om voorzichtige eerste stappen, waarbij het idee is dat klanten met eenvoudige vragen voor een snelle consultatie bij de chatbot terecht kunnen. Ze zullen steeds weten dat ze niet met een mens chatten en kunnen op ieder moment doorschakelen naar vlees en bloed. 

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in