Capgemini neemt concurrenten wind uit zeilen

8 augustus 2008
Getronics’ Business Application Services gaat naar Capgemini: min of meer de partij die het het minst nodig heeft, maar het natuurlijk goed kan gebruiken, al moet nog wel worden gedelibereerd over de manier hoe de aanwinst het best kan worden ingepast. Dat het balletje zo rolt, verrast nauwelijks. Niet alleen omdat Capgemini kapitaalkrachtig is, maar ook omdat het bedrijf voor Getronics’ eigenaar KPN een belangrijke IT-leverancier is. Capgemini werkt voor KPN onder meer aan de vernieuwing van een omvangrijk complex van bedrijfsapplicaties.

Bovendien kampen belangrijke rivalen in de strijd om BAS met strategische problemen. Ordina staat voor de moeilijkheid dat de enkele jaren geleden als strategisch geïntroduceerde business proces outsourcing veel moeizamer van de grond komt dan verwacht. En Atos Origin heeft te kampen met hedgefunds die zich invochten in de top van het concernbestuur en nu mee steggelen over het strategisch beleid. Geen omstandigheden die uitnodigen tot een zware inzet in een overnamestrijd.

Capgemini daarentegen staat relatief zorgeloos in de Europese IT-markt, zeker nu de overname van ‘BAS’, met veel herhalende en langlopende contracten, de economische structuur en weerstand van het bedrijf verder lijkt te zullen verbeteren. Het gegeven dat ‘de concurrentie er niet met de buit vandoor ging’ ontbreekt dan ook niet in Henk Broeders opsomming van strategische voordelen van de 255 miljoen euro investering in BAS. Broeders is als bestuurder bij Capgemini Group onder meer verantwoordelijk voor Centraal Europa en Azië/Pacific.

‘Business Application Services’ is Getronics’ frase voor software-engineering, oftewel het in elkaar sleutelen en aanpassen van programma’s waarmee klantorganisaties hun bedrijfsprocessen in goede banen leiden. Dat type IT-diensten is al jaren Capgemini’s belangrijkste aandachtsgebied. Maar door de overname groeit het doorgaans wat als exclusief gepercipieerde bedrijf in Nederland in een klap van een krappe drieduizend naar meer dan vijfduizend medewerkers. Althans als het concern ervoor kiest BAS in zijn geheel te integreren met Capgemini Nederland, want theoretisch bestaat ook nog de mogelijkheid om Capgemini’s tweede merk Sogeti te versterken door samenvoeging met (delen van) BAS. Over de plannen op dit punt zegt Capgemini de gedachten nog niet te hebben bepaald en eerst de formaliteiten met markttoezichthouders, vakbonden en ondernemingsraden te willen afwikkelen. Uit het feit dat behalve de directie van Capgemini ook de directie van Sogeti Nederland bij de onderhandelingen met KPN werd betrokken, mag voorzichtig worden afgeleid dat hier meer speelt dan alleen een formeel ‘protocol’.

Als de hele bups SEnD meer dan zeshonderd contracten met een gezamenlijke omzet in 2007 van 300 miljoen euro SEnD naar Capgemini Nederland zou gaan, wordt deze partij daarmee in Nederland onbetwist de grootse aanbieder op het gebied van applicatieontwikkeling en -onderhoud, wat direct een streepje voor betekent ten opzicht van spelers als Ordina, Accenture, Atos Origin, IBM en natuurlijk ook op ‘zustermaatschappij’ Sogeti.

Naast dat strategische voordeel voorziet Broeders dat de integratie volgend jaar al besparingen van omstreeks 10 miljoen euro mogelijk maakt. Synergie-effecten zitten onder meer in reductie van overhead (vermindering van personele inzet op non-IT-functies en efficiënter gebruik van gebouwen), schaalvoordeel bij inzet van medewerkers en overdracht van werk van Getronics’ Indiase partner Mindtree naar eigen faciliteiten van Capgemini India.

Behalve schaalvoordeel biedt BAS Capgemini ook nog eens kwalitatief interessante contracten, met net wat meer vastigheid dan Capgemini van het bestaande eigen contractenportfolio gewend is. Zo’n 40 procent van BAS’ omzet wordt behaald bij de overheid, die nu eenmaal beduidend minder wispelturig is dan het bedrijfsleven, waar Capgemini naar schatting 70 tot 75 procent van zijn omzet vandaan haalt. Ook ligt bij BAS het zwaartepunt van het werk op onderhoud, terwijl Capgemini juist vaker wordt ingeschakeld voor nieuwbouw. “Eigenlijk beschouwen ze nieuwbouw als ‘fase nul’ van het onderhoud”, typeert Broeders de cultuur bij BAS, waar hij gemiddeld iets oudere maar wel heel ervaren medewerkers signaleert. Verder brengt BAS enkele prominente nieuwe klantrelaties, onder meer met Aegon, in bij Capgemini.

Behalve Business Application Services heeft KPN/Getronics ook nog de onderdelen die kant-en-klare oplossingen voor lokale overheden en zorginstellingen op de markt brengen. Capgemini laat desgevraagd weten geen belangstelling te hebben voor deze activiteiten. Hetzelfde geldt voor Ordina. Over de kwestie welke partijen hier dan wel op bieden, wordt door betrokkenen oorverdovend gezwegen. Speculaties in de media richten zich voornamelijk op Centric, wat in dezen een voor de handliggende partij lijkt. Misschien zelfs wel te voor de hand liggend.

Uitruil bleek ‘niet nodig’
Een opmerkelijk facet aan de ‘BAS-deal’ tussen KPN en Capgemini is dat er SEnD althans formeel SEnD geen andere afspraken zijn dan een rechttoe rechtaan overdracht van activiteiten voor geld. Dus zonder bepalingen over concurrentie of partnership, terwijl er in dit vlak op het eerste gezicht wel een en ander denkbaar is. Zo is Capgemini behalve op het gebied van systeemintegratie in Nederland op relatief kleine schaal (circa 700 man) ook actief met datacenter- en werkplekdiensten. Gezien Capgemini’s hoofdzakelijk op businessinnovatie gerichte profiel en KPN’s ‘tegenovergestelde’ focus op generieke IT, leek een overdracht van Capgemini’s werkplek- en datacenterdiensten naar KPN/Getronics een aanlokkelijke ‘secundaire voorwaarde’ bij een deal rond BAS. Vooral als daarbij wordt afgesproken dat beide partijen elkaar over en weer bij klanten aanbevelen als partner op het gebieden van werkplekdiensten respectievelijk applicatieservices, zou zo’n afspraak een flinke impact op de markt kunnen hebben.

Henk Broeders van Capgemini bevestigt desgevraagd dat dergelijke constructies bij de onderhandelingen met KPN wel degelijk de revue zijn gepasseerd, maar dat er uiteindelijk niet voor is gekozen. Over de overwegingen bij het besluit om op het vlak van werkplekdiensten toch maar liever gewoon concurrenten te blijven, wil Broeders niet meer kwijt dan dat “dergelijke afspraken niet nodig waren om de deal te kunnen sluiten”.
 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!