Overslaan en naar de inhoud gaan

Capgemini en SAS botsen over ‘SAS-as-a-Service’

Ze geven sterk verschillende lezingen van de wijze waarop klanten de nieuwe mogelijkheid het beste kunnen inzetten en Capgemini komt met plannen, waarvan SAS zegt dat het voor klanten niet zal werken.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Wie aan SAS vraagt wat SAS Run inhoudt, krijgt formeel het enig juiste antwoord. Dat komt erop neer dat Capgemini voor SAS-gebruikers BI-software kan hosten op flexibel beschikbare en schaalbare Solaris-platformen van SUN. Dergelijke pooling van hardwaregebruik zou met name interessant zijn doordat business intelligence (‘BI’, oftewel bedrijfsanalyse en -rapportage) een sterk tijdcyclisch karakter heeft, met wekelijkse en vooral maandelijkse pieken. Capgemini denkt echter een stuk verder te kunnen gaan dan pooling van hardware alleen. Ook de kostbare en tijdrovende branchespecifieke configuratie van de SAS-implementaties zou gepoold kunnen worden. Als het aan Capgemini Outsourcing Benelux’ directeur Marco van der Vet ligt, wordt SAS Run aangegrepen om te komen met een reeks branchespecifieke implementaties die door Capgemini collectief worden gehost. Als de beoogde ‘launching customers’ toehappen, worden detailhandel en financiële dienstverlening de eerste twee branches die van de Capgemini-variant van SAS Run profiteren. Op niet al te lange termijn verwacht Capgemini echter ook sectoren als zorg, onderwijs, woningbouwcorporaties en automotive met online-BI te bedienen. Door hosting, functioneel en technisch applicatiebeheer van de branche-templates te ‘poolen’, denkt Capgemini klanten flexibiliteit, kostenvoordeel en razendsnelle invoering te bieden. De invoeringstijd voor een BI-oplossing zou op die manier zijn terug te brengen van een à twee weken voor een implementatie bij de klant zelf tot enkele dagen voor een uitrol op basis van SAS Run. Bovendien zal standaardisatie op brancheniveau volgens Van der Vet voor bedrijven tot aanzienlijke besparingen leiden.Dat gezamenlijk definiëren van functionaliteit voordeel oplevert, heeft te maken met het sterk branchegebonden karakter van de bedrijfsprocessen, waardoor de betreffende analyses niet standaard door SAS zijn mee te leveren. Daarbij komt nog dat voortdurende ontwikkelingen in regelgeving en zakelijke mores het aanpassen van de templates tot een min of meer blijvende kopzorg en budgetpost maakt. Door de specificatie en de uitvoering van aanpassingen gezamenlijk aan te pakken, zijn de kosten radicaal terug te dringen. Afhankelijk van het aantal deelnemende partijen binnen één branche, kan de besparing oplopen tot “vele tientallen procenten”, schat Van der Vet. Voorwaarde voor het op brancheniveau delen van BI-templates is wel dat gebruikers het eens worden over hun gezamenlijke analysemodel. Dat wordt een spel van geven en nemen, dat Capgemini in goede banen hoopt te leiden door zijn ‘SAS Run-klanten’ per branche bij elkaar te brengen in gebruikersgroepen, die eigenaar worden van de templates. Dat dit soort ‘precompetitief overleg’ in de commerciële bedrijfssectoren nog niet vanzelf spreekt, realiseert Capgemini zich, maar het motto van de onderneming luidt nu eenmaal niet voor niets ‘enabling the collaborative experience’.SAS Institute ziet het plan van zijn SAS Run-partner Capgemini helemaal niet zitten. Al sinds de eerste berichten over online ‘sharen’ van software, ook wel bekend als application-service-providing (ASP) of software-as-a-service (SaaS), voeren gevestigde softwarebedrijven bezwaren aan. Die blijken meestal herleidbaar tot het inzicht dat ‘ver-SaaSing’ van hun product al snel zal leiden tot zakelijk bedreigende discussies over de licentievoorwaarden: als de software toch gezamenlijk wordt gebruikt, is het dan nog wel nodig per bedrijf elk één licentie te nemen? Maar in het geval van business intelligence is er ook nog een meer vanuit de gebruiker gedacht bezwaar denkbaar, zo blijkt uit de reactie van SAS Benelux op de plannen van partner Capgemini. “Als iedereen in een specifieke branche precies dezelfde template zou gebruiken, dan zou men daar geen voordeel uit halen”, zo argumenteert SAS’ Communications Executive Sanjay Korteweg. Een logica die klopt zolang het de BI-gebruiker uitsluitend is te doen om concurrentievoordeel, wat merkwaardigerwijze geen recht doet aan de mogelijkheden om door BI ook andere voordelen dan concurrentievoordeel te behalen. Zelfs SAS wil desgevraagd niet weerspreken dat BI ook kan worden aangewend voor het verwerven van inzichten waarmee bedrijfsintern efficiëntie en effectiviteit zijn te verhogen, zonder dat dat rechtstreeks gericht is op het te slim af zijn van de concurrent.Capgemini bevestigt desgevraagd dat het ‘delen’ van BI-functionaliteit soms haaks kan staan op de behoefte aan specifieke bedrijfseigen analyses. Maar dat hoeft volgens Capgemini zeker geen beletsel te vormen voor sharing. Zo blijft er altijd de mogelijkheid informatie te analyseren met BI-tools voor gelegenheidsrapportages of met bijvoorbeeld Excel. “Die opties zijn bedoeld voor ad-hocvragen, die er altijd zullen zijn en klanten kunnen ze natuurlijk ook inzetten voor specifieke eigen analyses”, legt Van der Vet uit. Dat Capgemini SAS Run vermarkt op een manier die door SAS zelf nooit is bedoeld, wordt door SAS Institute genegeerd als een ‘fact of life’: “SAS-aas?”, reageert Regional Director Bert Boers. “Afgezien van het feit dat dat een wat lastige mix van A’s en S’en oplevert, is het de vraag of SAS Run wel SaaS is. Daarvoor zouden we meerdere klanten op een en dezelfde instantie moeten laten werken en zo ver zijn we nog niet.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in