Overslaan en naar de inhoud gaan

'Californische privacywet raakt ook Nederlandse bedrijven'

Techbedrijven kunnen hun borst natmaken. Sinds 1 januari 2020 is de California Consumer Privacy Act (CCPA) van kracht. In de Amerikaanse staat Californië moeten ze daarom aan hogere eisen voldoen met de gegevensverwerking van consumenten. Ook Nederlandse bedrijven worden hierdoor geraakt, vertelt Juridisch adviseur Laura Monhemius van ICT Recht.
© Unsplash
Unsplash

De CCPA regelt dat bedrijven die diensten aanbieden in Californië meer verantwoordelijkheden hebben voor de gegevens die ze verwerken over hun klanten. Ze moeten daarom een privacyverklaring hebben opgesteld en kunnen laten zien welke gegevens ze gebruiken en delen. consumenten moeten daarnaast gegevens kunnen laten verwijderen of corrigeren. Bedrijven moeten voorkomen dat data over klanten worden doorverkocht, als consumenten dat niet willen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in