Management

Governance
Brug

Brug tussen IT en business blijft fragiel

Zo voorkom je dat het misgaat.

 

© C00 - Pixabay license TanteTati
15 september 2020

'Digitale transformatie' mag dan een buzzwoord worden, het leidt wel degelijk tot een verschuiving van IT-organisaties ten opzichte van de business. Ook in de wat traditionelere organisaties zijn zowel de business als de IT-afdelingen zich bewust van de urgentie en noodzaak om in te zetten op iets dat lijkt op een digitale transitie. Daar waar je vervolgens zou verwachten dat IT-afdelingen en de business samen zouden optrekken, komen ze vaak niet nader tot elkaar, zien Wim Kweekel en Wiemer Kuik. Terwijl dat noodzakelijk is, zowel voor het voortbestaan van de organisatie als voor het bestaansrecht van IT-afdelingen. Hoe komt dat, waar gaat dat mis en hoe is dat te voorkomen?

De toepassing van IT werd in eerste instantie vooral ingegeven door de mogelijkheid om met automatisering kosten te besparen. Vaak werd begonnen bij de financiële processen. Die tijden zijn drastisch veranderd. Nu worden innovaties – waarbij digitalisering een allesomvattende rol is gaan spelen – ingezet bij zowel klant- als bedrijfsprocessen. Zo wordt kunstmatige intelligentie ingezet om te analyseren hoe mensen tot besluiten komen, en internet of things om gebruik te registeren en er proactief op te reageren. Let wel: in al deze nieuwe vormen van innovatie is het kostenaspect ondergeschikt geworden aan het klantenaspect.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!