Overslaan en naar de inhoud gaan

'Browsergeschiedenis is uniek genoeg om gebruikers te identificeren'

Online adverteerders kunnen veel gebruikers identificeren met niets meer dan alleen hun browsergeschiedenis. Dat blijkt uit een onderzoek van drie werknemers van Mozilla. Volgens het onderzoek is het surfgedrag van de meeste internetgebruikers uniek genoeg voor adverteerders om aan de hand daarvan een accuraat profiel op te stellen.
Privacy online
© CC-by SA 2.0
CC-by SA 2.0

Het onderzoek laat zien dat er slechts een kleine lijst nodig is om een uniek tracking-profiel aan te maken. Op die lijst hoeven alleen de 50 tot 150 favoriete en meest gebruikte websites van de gebruiker te staan, schrijft Venturebeat.

Mozilla bevestigt daarmee resultaten uit een onderzoek uit 2012, waar ook uit bleek dat er een profiel van iemand opgesteld kan worden aan de hand van zijn browsergeschiedenis. Voor dat onderzoek werd de surfgeschiedenis van ruim 380.000 internetgebruikers verzameld. De onderzoekers stelden een lijst van 6.000 domeinnamen op. De gebruikers werd gevraagd een testsite te bezoeken, via welke werd vastgelegd welke van die sites zij bezocht hadden. 97 procent bleek een unieke lijst aan sites in zijn browsergeschiedenis te hebben staan, waardoor deze geschiedenis als een soort vingerafdruk gold.

De onderzoekers stelden bovendien dat ze de gebruikers opnieuw konden identificeren aan de hand van de browsergeschiedenis als ze de testsite opnieuw bezochten. Keken zij alleen naar de 50 meest bezochte domeinen van een gebruiker, dan konden ze hem of haar met 38 procent accuraatheid identificeren. Keken ze naar 500 domeinen, dan steeg de accuraatheid naar 70 procent. 

Nieuw onderzoek accurater

Aan het onderzoek van Mozilla werkten ruim 52.000 mensen mee. Zij leverden geanonimiseerde browserdata aan. Mozilla verzamelde daarmee naar eigen zeggen data over 35 miljoen websitebezoeken naar 660.000 unieke domeinen. 99 procent van de profielen die de onderzoekers daarmee op konden stellen, waren uniek voor iedere gebruiker. Daarmee konden de gebruikers later opnieuw geïdentificeerd worden. 

Het onderzoek van Mozilla is echter een stuk accurater, omdat de data verzameld werden via de browser Firefox en niet via een testwebsite. Bij lijsten van 50 websites konden de onderzoekers bijna 50 procent van de gebruikers opnieuw identificeren. Bij een lijst met 150 domeinnamen steeg dit naar 80 procent. Dat betekent dat online adverteerders geen grote lijsten met browsergeschiedenis hoeven te hebben om gebruikers te volgen. De favoriete sites zijn genoeg - zelfs als de data geanonimiseerd zijn. 

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in