Overslaan en naar de inhoud gaan

Breek die data-silo's af, zeggen drie techgiganten

Bedrijfsdata zit nu nog te veel vast in verschillende applicaties en databases. Bijvoorbeeld financiële gegevens in SAP-applicaties, klantgegevens in Microsoft-toepassingen en data van sociale media, de productiegegevens en human resource weer bij een andere dienstverlener. En met de komst van het Internet of Things nemen de datastromen alleen maar toe.
Narayen, Nadella en McDermott
© CC0
CC0

Bedrijven hebben daarentegen grote behoefte om liefst real time een compleet beeld te kunnen krijgen over de interactie met klanten en hun bedrijfsvoering, met behulp van kunstmatige intelligentie en andere business intelligence. Dat is echter lastig omdat de data is vastgelegd in die verschillende silo's.

Daar wil het Open Data Initiative een einde aan maken. De CEO's van Microsoft, Adobe en SAP kondigden dit initiatief gisteren aan op het Ignite Event van Microsoft. Zij  nodigen andere dienstverleners aan te sluiten. Gezamenlijke klanten van de drie zoals Unilever en Coca-Cola hebben al enthousiast gereageerd op het voornemen.

Discussie starten

"Ieder bedrijf is bezig met een digital transformation of zou dat moeten zijn", zegt Bill McDermoth, CEO van SAP. "Hun klanten zijn mobiel en social en zijn actief in veel kanalen en dus moet je daar 'geospatial' bij zijn met hen. Consumenten pikken het niet langer dat bedrijven hen geen end-to-end consumer experience kunnen geven, van de vraag naar de aanbodzijde en alles in real time. Dus moet er een 'single view' op de klant komen. Daarom willen wij, Microsoft Abobe en SAP, de discussie starten. De verschillende platformen moeten met elkaar samenwerken om die silo's af te breken."

Gemeenschappelijk datamodel

Het idee is te komen tot een gemeenschappelijk datamodel waarbij een gemeenschappelijk datalake kan worden gecreëerd op het Microsoft Azure-cloudplatform. Hoe dat datamodel er precies uit ziet, is nog niet duidelijk. In ieder geval gaan Adobe Experience Cloud en Adobe Experience Platform, Microsoft Dynamics 365, SAP C/4HANA en S/4HANA er gebruik van maken. 

De drie zetten zich met het initiatief duidelijk af tegen Salesforce dat zich een steeds belangrijker deel van de markt voor klantinteractie toe-eigent.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in