Innovatie & Strategie

Klantinteractie
Narayen, Nadella en McDermott

Breek die data-silo's af, zeggen drie techgiganten

Controle over de bedrijfsgegevens hoort niet bij dienstverleners.

Shantanu Narayen (Adobe), Satya Nadella (Microsoft) en Bill McDermott (SAP) (vlnr) © CC0
24 september 2018

Controle over de bedrijfsgegevens hoort niet bij dienstverleners.

Bedrijfsdata zit nu nog te veel vast in verschillende applicaties en databases. Bijvoorbeeld financiële gegevens in SAP-applicaties, klantgegevens in Microsoft-toepassingen en data van sociale media, de productiegegevens en human resource weer bij een andere dienstverlener. En met de komst van het Internet of Things nemen de datastromen alleen maar toe.

Bedrijven hebben daarentegen grote behoefte om liefst real time een compleet beeld te kunnen krijgen over de interactie met klanten en hun bedrijfsvoering, met behulp van kunstmatige intelligentie en andere business intelligence. Dat is echter lastig omdat de data is vastgelegd in die verschillende silo's.

Daar wil het Open Data Initiative een einde aan maken. De CEO's van Microsoft, Adobe en SAP kondigden dit initiatief gisteren aan op het Ignite Event van Microsoft. Zij  nodigen andere dienstverleners aan te sluiten. Gezamenlijke klanten van de drie zoals Unilever en Coca-Cola hebben al enthousiast gereageerd op het voornemen.

Discussie starten

"Ieder bedrijf is bezig met een digital transformation of zou dat moeten zijn", zegt Bill McDermoth, CEO van SAP. "Hun klanten zijn mobiel en social en zijn actief in veel kanalen en dus moet je daar 'geospatial' bij zijn met hen. Consumenten pikken het niet langer dat bedrijven hen geen end-to-end consumer experience kunnen geven, van de vraag naar de aanbodzijde en alles in real time. Dus moet er een 'single view' op de klant komen. Daarom willen wij, Microsoft Abobe en SAP, de discussie starten. De verschillende platformen moeten met elkaar samenwerken om die silo's af te breken."

Gemeenschappelijk datamodel

Het idee is te komen tot een gemeenschappelijk datamodel waarbij een gemeenschappelijk datalake kan worden gecreëerd op het Microsoft Azure-cloudplatform. Hoe dat datamodel er precies uit ziet, is nog niet duidelijk. In ieder geval gaan Adobe Experience Cloud en Adobe Experience Platform, Microsoft Dynamics 365, SAP C/4HANA en S/4HANA er gebruik van maken. 

De drie zetten zich met het initiatief duidelijk af tegen Salesforce dat zich een steeds belangrijker deel van de markt voor klantinteractie toe-eigent.

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
1
Reacties
M. Commandeur 25 september 2018 19:04

Deze firma's staan niet echt om hun openheid qua data. Import-functies van hun software zijn vaak redelijk op orde (klanten binnenhalen ...) export-functies zijn zeer beperkt (klanten opsluiten#). Ook standaardiseren van bestanden en platformen behoort niet tot hun lievelingstaken. Ooit was er een overheidsinitiatief, NOiV, die standaardisatie in de ICT stimuleerde; deze is uiteindelijk door o.a. de VVD om zeep geholpen: dit neoliberale ingrijpen is veelzeggend. Het neoliberalisme schakelt het liefst 'het gemeen' zo veel mogelijk uit, om de macht over te dragen aan de (niet vrije) markt waar uiteindelijk enkele monopolisten alles voor ons bepalen. (Afschaffen van de dividendbelasting is daar een van de vele voorbeelden van.)
In andere sectoren wordt er een scheiding gemaakt tussen infrastructuur (aan de overheid, het gemeen) en produkten en diensten (de markt). Deze scheiding ontbreekt in de ICT en leidt steeds tot veel te hoge kosten voor gebruikers, w.o. de overheid.
Het initiatief zoals hierboven beschreven zou op z'n minst door 'het gemeen' moeten worden bewaakt om niet het zoveelste insluiten van klanten tot gevolg hebben. De aanbieders zijn te afhankelijk om deze neutrale taak op zich te nemen.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.