Beheer

Security
Boeing 737 MAX

Boeing adviseert handwerk bij sensorfouten

Piloten krijgen advies van Boeing om bij verkeerde data door een sensorfout automatische systemen uit te schakelen.

© Boeing
7 november 2018

Piloten krijgen advies van Boeing om bij verkeerde data door een sensorfout automatische systemen uit te schakelen.

Vliegtuigfabrikant Boeing geeft in een memo piloten instructies hoe ze het hoofd kunnen bieden aan een situatie waarin sensoren in een vliegtuig verkeerde data afleveren. Het advies komt neer op hardere handmatige tegenwerking van de computergestuurde correctie en uitschakeling van het automatische trim-systeem. Dit officiële memo is naar aanleiding van de recente crash van een Boeing 737 Max van de Indonesische luchtvaartmaatschappij Lion Air.

Bij de Lion Air-crash is het toestel in de Javazee gestort en zijn alle 189 inzittenden om het leven gekomen. Uit onderzoek van de Indonesische autoriteiten is naar voren gekomen dat een specifieke sensor een defect had, waardoor onjuiste informatie over de luchtstromen in het systeem terechtkwam. Dit kan leiden tot overtrek, ook wel stall genoemd. Daarbij verliest de vleugel zijn dragende kracht waardoor het toestel snel gaat dalen en zelfs uit de lucht kan vallen.

Combinatie van signalen

Piloten moeten dan ingrijpen en Boeing heeft nu op papier gezet hoe dat precies dient te gebeuren. De automatische vliegtuigsystemen gaan namelijk niet alleen bijsturen op basis van de incorrecte data. 'Tegensturen' door piloten, die getraind zijn op een zogeheten 'runaway trim'-situatie, levert namelijk tegensignalen op, meldt de Seattle Times. Deze signalen omvatten trillingen in de stuurknuppel, waarschuwingssignalen dat het toestel een stall ingaat, en afwijkende meldingen van de luchtsnelheid.

Deze combinatie kan verwarring opleveren en de aandacht van piloten afleiden. Boeing geeft nu de instructie af om tegen te sturen, wat echter op een gegeven moment een moeizaam gevecht kan zijn. Aanvankelijk kan meer kracht vereist zijn voor het tegensturen, maar de instructie van de vliegtuigfabrikant adviseert ook het uitschakelen van het automatische trim-systeem op de horizontale staartvleugel.

Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
1
Reacties
Bop 08 november 2018 18:51

Aha, een ACS (Automatic Crash System).

Soms kan automatisering ook teveel zijn.
Merkwaardig dat ze niet eerder concludeerden dat kutsysteem uit te schakelen.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.