Loopbaan

Blog: 'IT-bedrijven: kijk eens om je heen!'
IT-bedrijven laten nogal wat steken vallen bij het werven via hun website. Zij kunnen nog veel leren van bedrijven uit andere sectoren.
Laten we eens, net als een mogelijke sollicitant, kijken naar de verschillende websites van bovengenoemde organisaties. De vraag is hoe belangrijk de homepage nog is. Analytics bij de meeste van mijn klanten vertellen me dat het belang hiervan de laatste jaren meer en meer is afgenomen. De vacatures is waar de mensen komen en kijken. Toch is het geen onbelangrijke pagina. Als je 'employer brand' immers sterk genoeg is (en bij de grote partijen is dat zo), zijn er kandidaten die gewoon werkenbijjebedrijfsnaam.nl intikken. Als een kandidaat daar dus komt, is hij al bekend met je bedrijf. Dus is het van belang hem zo goed mogelijk naar een geschikte vacature te sturen. Op dat gebied kunnen de meeste IT-bedrijven nog wel iets leren van hun arbeidsmarktconcurrenten.
Je organisatie verkopen moet dus rondom de vacature gebeuren
Bij Bol en Coolblue kan je in één klik de vacatures bekijken. Bij VUmc moet je, logischerwijs, eerst een vakgebied (IT, arts, verzorging, et cetera) kiezen. Alleen bij Accenture is er in mijn ogen een hele goede homepage. Bij Ordina staat een test centraal (Pas jij bij Ordina? - terwijl de gemiddelde kandidaat toch echt eerst wil weten of Ordina bij hem/haar past, dus of er een geschikte vacature is) en bij CGI en Cap Gemini is de homepage enkel te omschrijven als chaos.
De vacature telt
Het belangrijkste op een recruitmentpagina is de vacature. Bij de meeste partijen komt tussen de 50% en 80% van al het verkeer op vacaturepagina's terecht. De meeste kandidaten zien niet eens een andere pagina op je site. Je organisatie verkopen moet dus rondom de vacature gebeuren, niet op andere losse content pagina's. Iets dat Bol.com en Coolblue als geen ander begrijpen. Die hebben video's, quotes, foto's of een organogram bij de vacature staan. En het VUmc heeft er soms een video bij staan.
Maar geen enkel IT-bedrijf heeft zijn vacatures aangekleed. Soms, bij Ordina en Accenture, is er aandacht besteed aan de opmaak, maar foto's, video's of andere zaken die je organisatie als werkgever verkopen, ontbreken. Alleen Cap Gemini heeft een quote met een foto erbij staan, waarbij ze echter niet vermelden wie het is of wat de relatie met de functie is.
Gebruik je data
Juist van IT-bedrijven, die zoveel met data doen, zou ik verwachten dat ze weten hoe belangrijk de vacature zelf is op de recruitmentsite. Dat ze de kandidaat moeten faciliteren in de manier waarop hij/zij zoekt. Er zijn genoeg mooie voorbeelden, buiten de IT-branche, die dit een stuk beter onder de knie hebben. En dat zijn nog serieuze concurrenten op de arbeidsmarkt voor IT’ers ook!
Bas van de Haterd is zelfstandig expert op het gebied van digitaal werven en anders werken. Hij doet onder meer onderzoek naar digitale sollicitatie-ervaringen.
Registreren
- Direct toegang tot AGConnect.nl
- Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
- 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl
Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!