Development

Security
BlackBerry zoekt het in zelfrijdende security

BlackBerry zoekt het in zelfrijdende security

De voormalige smartphonemaker gaat fouten zoeken in software van onder meer zelfrijdende auto’s.

© Blackberry
17 januari 2018

De voormalige smartphonemaker gaat fouten zoeken in software van onder meer zelfrijdende auto’s.

Een nieuwe beveiligingstool van BlackBerry gaat kwetsbaarheden zoeken in software van auto’s, zowel zelfrijdende als ook 'gewone' wagens. Automaker Jaguar Land Rover zet BlackBarry's Jarvis in voor het ontwikkelen van ‘het meest geavanceerde voertuig ooit’.

Tijdens autobeurs NAIAS (North Amercian International Automotive Show) in Detroit onthulde BlackBerry-CEO John Chen de securitytool. Jarvis doet met cloudvermogen aan statistische analyse van binaire bestanden. Daarmee moeten kwetsbaarheden in de software van auto’s eenvoudig worden geïdentificeerd. De tool scant en levert binnen enkele minuten bruikbare inzichten, zegt Blackberry. Tot op heden wordt dergelijke analyse handmatig uitgevoerd, en Jarvis belooft dus een enorme tijdsbesparing.

Developers die online toegang hebben tot Jarvis kunnen onbeperkt binaire bestanden scannen in elke fase van hun code-ontwikkeling. De securityscantool kan gebruikt worden om nieuwe software te evalueren, maar ook om bestaande software te beoordelen. Na het uitvoeren van een scan krijgen gebruikers direct toegang tot de resultaten via een dashboard waarop adviezen worden weergegeven.

Van 30 dagen naar 7 minuten

Jaguar Land Rover zet de nieuwe tool in. Dat levert een aardige tijdsbesparing op bij het beoordelen van de code, zegt CEO dr. Ralf Speth van de automaker. “Voorheen duurde het 30 dagen om code te beveiligen en te beoordelen, nu kost dit nog slechts zeven minuten.”

BlackBerry's CEO Chen zegt dat zelfrijdende auto’s beschikken over de meest complexe software. “Een behoorlijke uitdaging voor de auto-industrie. Fabrikanten moeten ervoor zorgen dat software voldoet aan specifieke veiligheidsstandaarden. Software in connected auto’s is dan ook een verleidelijk doelwit voor cybercriminelen.”

Knooppunt van componenten

In een voertuig zitten honderden verschillende softwareonderdelen, waarvan de meesten worden geleverd door externe leveranciers. “Deze gedistribueerde supply chain heeft veel voordelen, maar zorgt ook voor een grotere kans op fouten die de productie kunnen vertragen of die impact hebben op de algemene kwaliteit van de onderdelen”, aldus Blackberry.

De leverancier noemt zijn software relevant voor de snel veranderende auto-industrie. Daarnaast is Jarvis ook direct toepasbaar in andere markten zoals de gezondheidszorg, industriële automatisering, luchtvaart en defensie.

 

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.