BlackBerry-maker RIM gokt op de cloud

23 november 2011

Ruim tien jaar geleden stond Research In Motion (RIM), een bedrijf dat van oorsprong semafoons leverde, op een grote internetbeurs in de VS. Het Canadese bedrijf had op dat moment weinig meer dan een stoel en een staande tafel waarop de eerste generatie BlackBerry’s lagen uitgestald. De belangstelling was niettemin enorm, want die BlackBerry kon iets waartoe de meeste mobiele telefoons destijds niet in staat waren: e-mail ophalen en weergeven. Daarvoor had RIM ook een bijpassend abonnement ontwikkeld, waarbij het gebruik van e-mail was inbegrepen. Vooral Amerikaanse bedrijven wisten niet hoe snel ze dit apparaat moesten omarmen. De groei is vanaf 2002 dan ook fenomenaal geweest: van 294.000 stuks in 2002 naar 19 miljoen dit jaar. De BlackBerry werd de zakelijke telefoon die iedereen moest hebben.

Maar de gouden jaren lijken voorbij. Afgelopen zomer meldde RIM voor het eerst een teruggang in omzet, en besloot het bedrijf tweeduizend banen te schrappen. Daarna sloeg het noodlot toe: vorige maand konden gebruikers dagenlang geen gebruik maken van hun BlackBerry door een opstopping bij de servers. Advocatenkantoren hebben RIM inmiddels voor de rechter gesleept. In de VS wordt RIM onder meer beschuldigd van contractschending, nalatigheid en onredelijke verrijking. De negatieve publiciteit heeft ertoe geleid dat veel bedrijven alternatieven overwegen, met name iPhones en Android-toestellen.

Die marktverschuiving was er waarschijnlijk ook zonder technische problemen wel gekomen. De mobiele-appontwikkeling dwingt de markt om keuzes te maken, terwijl in het verleden fabrikanten konden vertrouwen op de kracht van de toestellen zelf. En zowel consumenten als ontwikkelaars hebben inmiddels een sterke voorkeur voor iOS (Apple) en Android aan de dag gelegd. Mede ook met het oog op tablets, want ook daar dwingt de markt fabrikanten en ontwikkelaars om richting te kiezen.

Dalend marktaandeel

Uit onderzoek van Enterprise Management Associates (EMA) blijkt dat het marktaandeel van de BlackBerry-smartphones sneller daalt dan verwacht: in augustus zelfs al naar 11,7 procent. Een jaar eerder had BlackBerry nog 18,7 procent van de markt in handen. Pogingen om een eigen tablet in de markt te zetten zijn tot nu toe ook niet erg succesvol geweest: er is weliswaar veel waardering voor de technische capaciteiten van de handzame PlayBook, maar het ontbreken van e-mail en berichtendiensten is RIM niet in dank afgenomen. Een nieuwe versie van de systeemsoftware die begin volgend jaar verschijnt, moet het gemis enigszins goedmaken. Vooralsnog lijken winkels hun voorraden PlayBooks niet te kunnen slijten, ondanks forse prijsverlagingen.

Dat RIM de achterstand op iPhone of Android gaat inlopen is niet erg waarschijnlijk. BlackBerry’s waren de laatste jaren enorm populair vanwege tekstdiensten waarmee betaald sms-verkeer omzeild kon worden. Nu dat met elk toestel kan, valt ook die exclusiviteit weg en gaan veel (jonge) consumenten alsnog voor het mooie design. Dat is op zich niet erg, zolang het bedrijf zijn zakelijke gebruikers tevreden kan houden.

Op zijn jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie in San Francisco enkele weken geleden, kondigde het bedrijf dan ook een reeks maatregelen aan die het BlackBerry-platform weer aantrekkelijk moeten maken. Om ontwikkelaars over de streep te trekken is het bijvoorbeeld noodzakelijk dat tablet en smartphones op elkaar worden afgestemd. Om die reden zullen het verouderde BlackBerry OS en het QNX-besturingssysteem dat wordt gebruikt voor de PlayBook worden samengevoegd als BBX. Op tablets komt een zogenoemde runtime voor Android-apps, waardoor de PlayBook er een hoop apps bij krijgt. Die runtime is overigens al beschikbaar op de eerstvolgende update voor PlayBook, die in februari wordt verwacht. Onduidelijk is nog wanneer BBX wordt uitgerold.

RIM komt ook tegemoet aan de wens van gebruikers om hun zakelijke telefoon voor persoonlijk gebruik in te richten. Zo wordt er een aparte partitie aangemaakt voor zakelijke applicaties, zodat spelletjes en serieuze toepassingen elkaar niet in de weg gaan zitten. De waterscheiding wordt verzorgd door RIM’s Enterprise Server. Er komt zelfs een apart enterprisedeel voor RIM’s App World.

Belangrijker misschien nog dan BBX is het streven om clouddiensten te ondersteunen. Via Citrix krijgen RIM-klanten bijvoorbeeld toegang tot Microsoft-applicaties, in elk geval die van Office 365. RIM host wel zelf de dienst die data van de smartphone synchroniseert met data van Microsoft Exchange, waaronder e-mail en agendafuncties.

RIM koopt verder in hoog tempo allerlei bedrijven op die toepassingen voor de cloud ontwikkelen. Het telde honderd miljoen Amerikaanse dollar neer voor het Ierse NewBay, dat cloudgebaseerde foto-, video- en socialemedia-applicaties voor smartphones en computers maakt. Belangrijkste reden voor de overname is de applicatie LifeCache waarmee zakelijke gebruikers vergaderstukken kunnen opslaan in de digitale kluis Digital Vault.

Duidelijk is dat BlackBerry het de komende jaren eerder moet hebben van zakelijke diensten dan van mooie toestellen. Op het zakelijke vlak mag RIM misschien nog weinig concurrentie hebben te vrezen, maar ook zakelijke gebruikers lijken steeds meer gecharmeerd van de iPhone. 30 procent van de ondervraagden van een onderzoek van Enterprise Management Associates (EMA) oriënteert zich op een nieuwe smartphone. Zelfs een dezer dagen aangekondigde exclusieve BlackBerry, opgetrokken uit geborsteld staal en vervaardigd samen met automerk Porsche, zal de betovering van de iPhone niet meteen breken.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!