Development

Klantinteractie
Arts met tablet

Bij IT in de zorg draait het om de kunst van het weglaten

Hoe richt je IT-systemen in voor eindgebruikers die niet technisch vaardig zijn?

13 januari 2021

Met de coronacrisis ontstonden vorig jaar grote uitdagingen voor zorgverleners. Patiënten konden niet meer zomaar langskomen voor een consult, maar hadden wel zorgvragen. IT bood een uitkomst, maar lang niet iedereen is technisch vaardig. Hoe richt je voor deze eindgebruikers een systeem in wat ze snel snappen en kunnen gebruiken?

Toen de coronacrisis afgelopen maart echt losbarstte met een intelligente lockdown, werd ook de fysiotherapie platgelegd. “We wisten niet hoelang dat ging duren en als we met zijn allen stil bleven zitten, dan konden we straks met iedereen weer vanaf nul beginnen”, vertelt Nicole Cleophas, manueel therapeut en mede-eigenaar van Fysiotherapie Veerkracht.

Ze besloot daarom om fysiotherapie op afstand te geven via videobellen. Maar zeker oudere cliënten hebben lang niet altijd een smartphone, computer of tablet in huis, of überhaupt een internetverbinding. Via een subsidieregeling vanuit de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland werd er meer mogelijk. “Dat opende heel veel deuren. We hebben 42 iPads geleased en uitgedeeld aan mensen die niets hadden. Daardoor konden we opeens veel nieuwe mensen bereiken.”

Werken met blauwdrukken

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!