Overslaan en naar de inhoud gaan

Big Data inspireert tot NOSQL

Kent u het bedrijf Rapleaf? Misschien niet. Toch was het één van de belangrijkste steunpilaren van de online marketingcampagne in aanloop naar de vorige Amerikaanse presidentsverkiezingen. Want alleen Rapleaf kon aan de politieke partijen de zekerheid geven dat hun advertenties aan het juiste publiek getoond zouden worden. Rapleaf houdt immers van elk van ons een zeer gedetailleerd profiel bij, zonder dat we hiervoor expliciet ingetekend hebben.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Rapleaf doet hiervoor niks illegaals: het baseert zich puur op datasporen die we allemaal achterlaten op het internet. Via trackers die het - met medeweten van de gebruikers - op een aantal belangrijke websites en online banneringbedrijven geïnstalleerd heeft, volgt Rapleaf ons surfgedrag. Daar is op zich niks nieuws of origineels aan. Maar daarnaast stuurt het bedrijf ook webcrawlers het internet op om dit anonieme, op surfgedrag gebaseerde profiel te verrijken met publiek bekende persoonlijke informatie. Gegevens uit uw Facebook-profiel bijvoorbeeld, een Flickr-account, enz.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in