Innovatie & Strategie

Artificial Intelligence
mensen achter computerscherm

'Bias grote bedreiging voor commercieel succes AI'

Publieke opinie kan nieuwe AI-winter inluiden.

© CC0 - Pexels.com Startup Stock Photo
23 augustus 2019

Gekleurde data, modellen die discriminatie in de hand werken - kortom bias - bestaan al zo lang als statistieken worden gebruikt in de besluitvorming. Het probleem zit in het feit dat kunstmatige intelligentie - met name machine learning - een black box is waardoor ongewenste resultaten onverwacht tevoorschijn komen en een toets op representativiteit van de data ontbreekt. 

De bias-problematiek is een topprioriteit bij de grote leveranciers maar ook bij afnemers van technologie zoals gemeenten en koepelorganisaties als de Gezondheidsraad en het Verbond van Verzekeraars, stelt Reinoud Kaasschieter, AI-expert bij Capgemini. "Iedereen ziet dat er grote voordelen zijn te behalen met de inzet van kunstmatige intelligentie. Maar elke misser komt breed in de publiciteit en vormt de publieke opinie. Deze organisaties vrezen voor een nieuwe AI-winter."

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!