BI United: eenmalige bemiddelingsfee voor zzp’er

17 juli 2009

Tussenbureaus moeten volgens de club ophouden geld te verdienen voor elk uur dat een professional voor een eindklant werkt. BI United wil dat er een bemiddelingsfee wordt ingevoerd, vergelijkbaar met het ‘kopgeld’ dat headhunters ontvangen voor het aanbrengen van een vaste medewerker. Ondertussen lukt het de leden van BI United steeds beter klussen te krijgen zonder tussenkomst van bemiddelingsbureaus.

Tussenbureaus die zonder waarde toe te voegen 30 euro op het uurtarief van een freelancer leggen, maken het werk onnodig duur. “Het komt bovendien vaak voor dat er meerdere bureaus tussen klant en professional zitten die allemaal een percentage op het uurtarief van de IT’er leggen”, zegt Barend Jungerius, een van de eerste leden van BI United. “Tijdelijke opdrachten worden tot nu toe bijna altijd via intermediairs op internet uitgezet. Het komt ook geregeld voor dat opdrachten door meerdere partijen tegelijk op internet worden aangeboden. Voor een freelancer is het lastig te bepalen met welke partij zij het beste in zee kunnen gaan.”

Bovendien ziet Jungerius dat de marges die bureaus maken op de bemiddeling van BI-professionals tijdens de crisis groeien. “Dat komt omdat ze iedereen tegen elkaar uit kunnen spelen. Wij zijn geen geldwolven. Wij zijn gedreven vakmensen die leuke opdrachten willen doen tegen een redelijke prijs. Tussenkomst van de bureaus werkt aan dat laatste niet mee.”

Het is tijd voor een nieuw evenwicht in de markt voor extern personeel. Een evenwicht dankzij openheid over de tarieven en de toegevoegde waarde van bemiddelingsbureaus. Met kortere lijnen tussen eindklant en zelfstandige IT-professionals.

Jungerius vertelt een BI United-succesverhaal waaruit blijkt dat de werkwijze van de tussenbureaus ondoorzichtig kan zijn en soms zelfs voorkomt dat de juiste man op de juiste plaats terechtkomt. “Een klant zocht voor een klus BI-professionals via een grote ICT-dienstverlener en een tussenbureau. Een van onze leden had wel oren naar die klus, maar zijn cv wilde via de dienstverlener maar niet op het juiste bureau bij de klant belanden. Uiteindelijk is zijn cv via een ander lid van BI United toch bij de juiste man terechtgekomen. Wat bleek: het uurtarief voor de senior BI-man was voor de dienstverlener te hoog omdat het bedrijf er zelf niet genoeg op kon verdienen, gezien de afspraken die met de klant over de vergoeding van de professionals waren gemaakt. Uiteindelijk ging het BI United-lid buiten de tussenbureaus om voor de klant aan de slag. Voor een hoger uurtarief dan waarop hij aanvankelijk had ingezet.”

Bemiddelingsbureaus zijn volgens Jungerius de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond geschoten. “Soms werden ze vanuit de bijkeuken gerund. De toegevoegde waarde van de bureaus zat in hun netwerk waarmee ze de vraag naar en het aanbod van freelancers konden koppelen. Het netwerk van de tussenbureaus wordt nu steeds minder belangrijk doordat internet de markt transparant maakt. Grote eindklanten gaan zelf rechtstreeks schakelen met zzp’ers. De UWV Marktplaats, een portal waar zzp’ers zich kunnen registreren die worden benaderd met passende projectvacatures, is er een goed voorbeeld van. De IPNW Marktplaats is een vergelijkbaar initiatief van de politiekorpsen in noordwest-Nederland. Daar komt bij dat eindklanten onder invloed van de crisis op de kleintjes letten. Een eindklant die zelf freelancers inhuurt zonder tussenkomst van twee of drie dure tussenschakels, is aanzienlijk goedkoper uit.”

Behalve het financiële argument zijn eindklanten en BI-dienstverleners gebaat bij een flexibele schil van gedreven en ervaren professionals. Jungerius: “De flexibele schil maakt het mogelijk om het personeelsbestand snel en efficiënt te laten groeien en krimpen. De crisis drukt iedereen met de neus op de feiten. Het valt op dat klanten ons niet direct benaderen maar wel graag indirect met ons zaken doen. Via onze website kunnen klanten een nieuwe, meer directe weg inslaan.”

BI United kwam in 2006 tot stand en groeide uit tot een groep van vijftig business-intelligencespecialisten in Nederland. Ze helpen elkaar binnen het netwerk, delen kennis met elkaar en brengen de markt in kaart. Vorige maand organiseerde de club zijn eerste evenement. De 25 belangrijkste BI-bedrijven in Nederland waren uitgenodigd en waren er ook bijna allemaal. Sommige met zware delegaties. Het enthousiasme van de bedrijven was heel groot, zegt Jungerius. “Nog diezelfde week kwamen de eerste opdrachten binnen dankzij het evenement.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!