BI: Complex product in een onvolwassen markt

30 oktober 2009

BI werd lange tijd uitsluitend gezien als tool om efficiënt met het backoffice om te gaan, terwijl het nu bij uitstek als gereedschap wordt gebruikt in de competitie met concurrenten.” Gebruikers willen snellere en betere analyses dan de concurrent. “En de behoefte aan inzicht in en overzicht over klanten is sterk toegenomen.”

Eerst de markt. Forrester deed uitgebreid onderzoek onder Amerikaanse en Europese IT-managers naar het gebruik van BI. Daaruit blijkt dat 70 procent van de bedrijven bezig is met BI, of belangrijke stappen heeft genomen in het aankoopproces.

Niet alleen is dit een behoorlijke groei sinds 2007, voor de komende jaren wordt verdere groei verwacht. Er zijn echter duidelijk achterblijvende sectoren, die volgens de analist zeker van BI zouden kunnen profiteren: allereerst de gezondheidszorg, dat nog sterk Vendor-centric is met veel ‘gesloten’ ERP-systemen en de overheid. “Met name op gemeentelijk niveau blijft het gebruik van BI sterk achter, terwijl juist daar inzicht in contact met klanten (burgers) belangrijk is.”

Gevraagd naar de belangrijkste onderdelen van BI voor de gebruiker, zegt het merendeel van de ondervraagden nog steeds ‘reporting’ belangrijk te vinden, maar verwacht men voor de toekomst veel van BI-producten die data kunnen visualiseren (zie ook het interview met Stephen Brobst in deze uitgave).

De paradox in deze markt, zo stelt de Forrester-analist, is dat de toenemende populariteit van BI niet heeft gezorgd voor minder complexe applicaties, integendeel. De complexiteit van BI zorgt er nog steeds voor dat gebruikers het zien als een ‘IT-speeltje’ en niet als iets dat ze zelf kunnen inrichten. “Terwijl het juist bij uitstek een product is dat door de gebruikers gevormd en ingericht moet worden. BI is als een basketbalveld; pas als je de lijnen op de straat schildert, gaan mensen het spel spelen.” Of: pas als BI wordt aangeboden, gaan mensen melden wat er goed aan is of wat anders kan. “Daar houden IT-afdelingen niet van. Die willen voor een investering precies de uitgangspunten en het programma van eisen kennen.”

Hoewel in het recente verleden een aantal BI-partijen slachtoffer werd van een overname (denk aan Business Objects door SAP) is van echte consolidatie in de markt nog geen sprake. Evelson: “Er zijn nog steeds zo’n tweehonderd aanbieders actief in de markt.” Kortom: niet alleen het product zelf is complex, ook de grote range aan aanbieders maakt het onoverzichtelijk. “BI is geen commodity. Het product en de markt zijn nog niet volwassen.”

De analist geeft als voorbeeld de combinatie van BI en een gemiddeld CRM-pakket. “Stel een gebruiker wil een kolom toevoegen in zijn CRM-oplossing. Voor je het weet, heb je voor de analyses een omgekeerde piramide: die ene kolom leidt vermoedelijk tot 5 nieuwe routines, 20 dimensies, 40 KPI’s, 50 titels en 100 reports/dashboards.”

Een ander voorbeeld dat de Brit geeft om de gebrekkige gebruikerservaring te demonstreren: “De meest gebruikte businesstool tegenwoordig is e-mail. Geen enkele BI-vendor heeft echter een naadloze integratie van mail en BI. Waarom niet standaard dashboards in Outlook? Waarom accepteren gebruikers nog dat je met cut/paste gegevens van systemen naar mail en omgekeerd moet overzetten.” Ten slotte, zo meent Forrester, helpt het ook niet dat veel bedrijven nog steeds met twee tot vijf verschillende BI-leveranciers werken in de organisatie.

Belangrijk om te weten is dat BI niet een parapluproduct boven in de keten is, maar juist een systeem moet zijn door het hele datahuis heen. Om dat voor elkaar te krijgen, moeten de BI-producten van de toekomst automatisch gegevens ophalen, ook offline te gebruiken zijn en, heel belangrijk, een grote mate van selfservice voor de gebruiker mogelijk maken.
Ook moet er, volgens Evelson, een eind komen aan het gescheiden analyseren van bestaande data en het voorspellen van de toekomst. “Dit moet echt geïntegreerd zijn in een enkel systeem.”

Het grootste misverstand dat Evelson tegenkomt, is dat managers BI kopen om data te vinden. “BI vindt helemaal niets. Het kan verbanden leggen, gegevens vergelijken en in een context plaatsen, door te filteren of door presentatie in een dashboard. Maar voor het vinden heb je een zoekmachine nodig.”

Vandaar dat Evelson het een “goed begin” vindt dat Microsoft de enterprise-zoektechnologie van Fast Search integreert in SharePoint. “Hoewel ook zij op dat gebied nog een lange weg te gaan hebben.” Volgens hem kan Microsoft een mooie toekomst hebben in BI: 77 procent van de huidige SharePoint-gebruikers gebruikt geen BI of een oplossing van een andere leverancier.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!