Overslaan en naar de inhoud gaan

Betere IT-beslissingen met kennis van menselijk risicogedrag

Informatietechnologie speelt een steeds grotere rol bij het nemen van beslissingen en het besturen van organisaties. Algoritmes maken keuzes. Slimme data-analyticssystemen verschaffen ons informatie om snellere en betere beslissingen te nemen. Toch gaat het soms faliekant fout met de technologie achter het stuur van de organisatie. Arno Nuijten constateert dat een belangrijk aspect onderbelicht wordt: de ingewikkelde relatie tussen informatietechnologie en menselijk beslissingsgedrag.
ongeluk auto
© CC0 - Pixabay
CC0 - Pixabay

De oprukkende informatietechnologie achter het stuur van de auto biedt hiervoor een goede vergelijking. Het is niet vanzelfsprekend dat die bijdraagt aan verstandigere beslissingen en risicogedrag. Dit geldt voor passieve informerende systemen zoals parkeersensoren en voor actieve systemen die de positie op de rijbaan of de afstand tot de auto voor u in de gaten houden. IT grijpt in als ze het nodig vindt om te sturen of te remmen, maar rekent daarbij soms buiten de menselijke factor van de bestuurder. Recent onderzoek in de schadesector[1] laat zelfs zien dat auto’s met slimme hulpsystemen niet minder maar juist vaker schade rijden.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in