Overslaan en naar de inhoud gaan

Betere games met live programmeren

Games hebben wereldwijd invloed op het leven van miljarden spelers, maar het maken van goede games met interessante spelervaringen is moeilijk. Met een domeinspecifieke programmeertaal voor games (DSL) kunnen gamedesigners volgens Riemer van Rozen sneller betere games ontwerpen door de mogelijkheid om live te programmeren.
gamer
© CC BY-SA 2.0 - Flickr.com
CC BY-SA 2.0 - Flickr.com

Softwareontwikkeling is onderhevig aan steeds veranderende eisen. Hierdoor neemt de complexiteit toe en staat de kwaliteit van broncode onder druk. Games zijn een ‘snelkookpan’ van verandering omdat gamedesigners constant aanpassingen moeten maken aan het spelontwerp om de kwaliteit van het spelen te verbeteren. Enerzijds hebben designers snellere feedback nodig over het effect van de aanpassingen.
Anderzijds ontbreken zowel de benodigde specifieke interactiemechanismen als de generieke technologieën
om aanpassingen direct (live) inzichtelijk te maken en uit te voeren. Hoe je software, en games in het bijzonder, live aanpasbaar maakt is nog een open vraagstuk. Welke oplossingen zijn daarvoor mogelijk?

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in