Management

Juridische zaken
contract onderhandeling

Betere contracten voor betere software

Het contract als meetlat voor kwaliteit

© Shutterstock thodonal88
16 februari 2022

Software is steeds belangrijker in onze samenleving. Het is dus essentieel dat deze betrouwbaar en van goede kwaliteit is. Toch vinden veel organisaties het lastig om goede afspraken te maken over de kwaliteit van software. In de praktijk wordt vooral gekeken naar functionaliteit en kosten en wordt nauwelijks stilgestaan bij andere, uiterst relevante aspecten voor het functioneren van software als snelheid, beveiliging en onderhoudbaarheid. Dat kan en moet anders, vindt Jeroen van Helden.

Goed contracteren rond softwarekwaliteit begint met een gemeenschappelijk referentiekader voor de beoordeling van die kwaliteit. Een goed vertrekpunt is ISO/IEC 25010. Deze norm bevat een raamwerk voor de beoordeling van de kwaliteit van ICT-systemen, waaronder programmatuur.

ISO/IEC 25010 maakt onderscheid tussen verschillende kwaliteitsaspecten, zoals betrouwbaarheid, veiligheid, snelheid, gebruiksgemak en onderhoudbaarheid. Niet alle aspecten zullen steeds in gelijke mate van belang zijn voor de klant. Wie software koopt om deze zelf door te ontwikkelen zal daaraan andere eisen stellen dan een klant die een standaard SaaS-dienst afneemt. Voor de eerste zal de onderhoudbaarheid van de software bij uitstek van belang zijn en voor de tweede zullen vooral de functionele scope, de beschikbaarheid en het gebruiksgemak er toe doen.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!