Management

Personal Tech
privacy

Ben jij ongewild en zonder dat je er erg in hebt BN'er?

Consumentenbond trapt voorlichtingscampagne over privacy online af met vernietigend onderzoek.

© Shutterstock
11 juli 2017

Consumentenbond trapt voorlichtingscampagne over privacy online af met vernietigend onderzoek.

Dat was dus weer eens naatje. Een steekproef van 20 websites, en alle 20 in overtreding. En het gaat niet zomaar ergens over: de 20 websites geven voorlichting over ziektes en verslavingen. En dus informatie over hun bezoekers aan partijen die het niets aangaat.

De Consumentenbond heeft een steekproef van 20 websites onderzocht die informatie bieden over ziektes en verslavingen.  Denk aan ziektes als Alzheimer en depressies en verslavingen als overmatig alcoholgebruik. En dat bleek dus 20 keer raak, of eigenlijk mis. Alle 20 plaatsen zonder toestemming cookies van derden. De volledige lijst vind je hier.

Als je op zoek gaat naar informatie over ziektes of verslavingen, is dat met andere woorden binnen de kortste keren bekend bij adverteerders en andere partijen die daar niets mee te maken hebben, zoals Facebook en Google. Directeur Bart Combée van de  Consumentenbond betitelt het als "heel kwalijk" dat websites over gevoelige onderwerpen als ziekten en verslavingen hun bezoekers niet goed beschermen.

Daar komt nog bij dat de privacyverklaringen van gezondheidswebsites niet deugen. Sommige sites werken ook nog met onbeveiligde verbindingen bij het opvragen van gegevens van bezoekers.

De Consumentenbond heeft de websites aangesproken op deze tekortkomingen. Bijna alle websites reageren geschrokken. Velen voeren als excuus aan dat het onderhouden van de website en de marketingcampagnes zijn uitbesteed. Ze hebben in reactie toegezegd de cookies die gegevens doorspelen te verwijderen of vooraf toestemming te vragen voor het plaatsen van dit soort cookies. Ook zullen de meeste websites verbeteringen doorvoeren in hun privacy-verklaringen. De Consumentenbond zal later in 2017 nagaan of dit ook daadwerkelijk gebeurt.

Het onderzoek is een fraaie aftrap voor de bewustwordingscampagne die de Consumentenbond start onder de titel 'Iedereen een BN'er'. Ooit luidde het gevleugelde woord: 'On the internet, nobody knows you're a dog', naar een cartoon van Peter Steiner. Die tijden liggen ver achter ons. Bedrijven als Facebook en Google weten meer van je dan veel van je kennissen en buren, veel mer dan je ooit vrijwillig met overheidsinstanties zou delen, en zeker ook meer dan je lief is. De Consumentenbond heeft een test ontwikkeld waarmee je in 5 vragen kunt nagaan, in hoeverre jij je blootstelt aan het ongebreideld vergaren van persoonlijke informatie.

Je komt al een heel eind met het beschermen van je privacy als je de volgende maatregelen neemt:

- Zoek niet met Google, gebruik Startpage.com of DuckDuckGo. Dat is zeker een goed idee als je naar gevoelige onderwerpen zoekt die je liever voor jezelf houdt.

- Mijd Facebook liever. Als je het sociale netwerk toch wilt gebruiken, vergeet dan niet uit te loggen van Facebook telkens als je de website verlaat. Anders volgt de site je bezoek aan andere sites op de voet.

- Log uit na gebruik van Google-diensten. Voor je online-privacy is het beter, net als geldt voor Facebook, om Googlediensten (zoals Gmail) niet te gebruiken. Doe je dat wel, vergeet dan na gebruik niet uit te loggen. 

- Verwijder je cookies. Gooi al je cookies weg. Lees het stappenplan voor het verwijderen van cookies.

- Installeer een goede adblocker. Deze blokkeert namelijk automatisch commerciële trackingcookies. Lees ons artikel over

Als deze maatregelen je te ver gaan, kun  je ook fijnmaziger controle uitoefenen op de manier waarop jouw gegevens over het internet gaan zwerven. De Consumentenbond geeft hier tips over de instellingen in Windows, bij Facebook, bij Google, bij Instagram en bij Twitter.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.