Beheer

Datamanagement
dossiers

Belastinggegevens door storing niet altijd ingevuld, of zelfs fout

Aanhoudende storing bij Belastingdienst raakt ook gegevensinvoer.

© CC - Flickr Frédéric BISSON
2 maart 2021

Aanhoudende storing bij Belastingdienst raakt ook gegevensinvoer.

De grote storing bij de Belastingdienst die al loopt sinds gisteren, de eerste aangiftedag van dit jaar, leidt tot haperingen. Sommige mensen zijn er na herhaalde pogingen en veel opnieuw invoeren van data in geslaagd om hun aangiftes in te dienen. Anderen zijn geconfronteerd met invoervelden die niet vooraf van hun gegevens zijn voorzien.

De storing die op maandag 1 maart is begonnen, houdt op dinsdagmiddag nog steeds aan. Nadat de Belastingdienst op maandagochtend een initiële oplostijd van zo'n 4 uur had aangegeven, is in de communicatie enige tijdsinschatting los gelaten. In het zogeheten verstoringsbericht houdt de fiscus het sinds maandagmiddag bij "zo snel mogelijk" qua oplossen.

'Niet iedereen'

"We zijn druk bezig om deze storing te verhelpen. Niet iedereen ondervindt problemen met het doen van belastingaangifte op Mijn Belastingdienst. Veel aangiften komen toch binnen", aldus de geruststelling in de storingsmelding. Ondertussen duiken er berichten op dat mensen die wel weten in te loggen voor hun aangifte worden geconfronteerd met ontbrekende, onvolledige en zelfs onjuiste informatie.

Beide dataproblemen zijn door de Belastingdienst al openlijk erkend. "Het klopt dat het kan dat de gegevens niet vooraf zijn ingevuld door de storing", aldus een tweet van het webcareteam vanmorgen. Tegenover het Algemeen Dagblad bevestigt de Belastingdienst dat in sommige gevallen ten onrechte een buitenlands rekeningnummer wordt ingevuld.

Ineens rekening in het buitenland

Deze bevestiging volgt op de klacht van een Nederlander die de belasting-app niet kan gebruiken omdat deze persoon volgens de Belastingdienst een rekening in het buitenland heeft. De fiscus vult gegevens vooraf in voor mensen, zoals loongegevens, spaargeld in binnen- en buitenland en WOZ-gegevens. Dit jaar zijn er 212 miljoen gegevens ingevuld, wist de NOS gisterochtend vroeg te melden. Nu blijkt dat de ingevulde gegevens niet altijd goed zijn doorgekomen.

Volgens woordvoerder Jacco Neleman heeft de fout met een buitenlandse rekening voor zover bekend niet iets te maken met de lopende storing. De app wordt wel gevoed door data uit systemen die last hebben van de storing. Naar de oorzaak daarvan wordt nog gezocht, net als dus naar mogelijke oplossingen daarvoor. Op Twitter maken mensen ook melding van andere fouten bij vooraf ingevulde gegevens, zoals ontbrekende fiscale partners, onjuiste jaarsalarissen en huizen die allang verkocht zijn.

Maandag versus zondag

De Belastingdienst wist AG Connect gistermiddag te vertellen dat er 110.000 aangiftes binnen zijn, "sinds middernacht". Sommige belastingplichtigen gaan hun aangiftes meteen doen wanneer het mogelijk is, dus zodra het 1 maart is. Het valt niet aan te geven of het aantal van 110.000 redelijk normaal, laag of zeer laag is. Vorig jaar is de 110.000 'gehaald' tegen het einde van de ochtend, laat de Belastingdienst weten. Maar, zo voegt de woordvoerder daar direct aan toe, toen viel de eerste aangiftedag op een zondag en dan maken veel meer mensen gebruik van de gelegenheid om gelijk hun aangifte te doen.

Werktijden en ondernemers die aangifte doen, spelen hierbij een relatief kleine rol. In Nederland moeten in totaal zo'n 8,3 miljoen mensen nu belastingaangifte doen, waarvan 6,8 miljoen particulieren zijn. De NOS weet vandaag te melden dat het zeker 225.000 mensen is gelukt om hun aangifte ingediend te krijgen bij de door storing geplaagde systemen van de Belastingdienst. Particulieren en ondernemers hebben nog tot 1 mei de tijd om hun aangifte te doen. Het advies nu vanuit de verstoorde fiscus is dan ook om het later nog eens te proberen.

Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
2
Reacties
Bop 30 maart 2021 17:36

Waarom wachten mensen niet een dagje, of een weekje, of een maandje?

W. Bruinix 09 maart 2021 15:50

Goede middag medewerkers/sters van de belasting telefoon 0800-0543 en de belastingdienst.
Ik heb getracht om afgelopen zondag en maandag mijn aangifte te doen.
Ik kreeg meerdere malen op mijn laptop de mededeling dat er al te veel mensen ingelogd waren en het nu niet mogelijk was.
Als ik er dan een keer doorheen kwam stond er PAS OP er zijn GEEN vooraf ingevulde gegevens bij ons bekend.
Na ruim een kwartier aan de telefoon (0800-0543) wachten werd ik geholpen door een mijnheer waar ik mijn vraag aan stelde waarom dit jaar mijn gegevens niet vooraf zijn ingevuld door de belastingdienst. Daarna werd ik tot 3 maal toe in de wacht gezet omdat hij bij een collega moest informeren hoe dat nu zou kunnen. Antwoord was het zou door de storing kunnen komen en probeert u het over 14 dagen nogmaals wellicht is het dan wel geregeld,
WAAROM COMMUNICEERT U DAT NIET VIA DE PERS OF ZO, Er zullen zeker meer mensen last van hebben.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.