Loopbaan

Carriere
studie, online leren

'Belang studie ontwikkelaars verdwijnt naar achtergrond'

Bij de werving en selectie van softwareontwikkelaars was een relevante development-studie lang een harde vereiste van werkgevers. Dit verdwijnt echter steeds meer naar de achtergrond.

27 juli 2016

Bij de werving en selectie van softwareontwikkelaars was een relevante development-studie lang een harde vereiste van werkgevers. Dit verdwijnt echter steeds meer naar de achtergrond.

Een relevante studie is verplaatst van het eisenlijstje naar het wensenlijstje van werkgevers. Dat stelt Huxley IT. Het IT-recruitmentbureau onderzocht wat de effecten zijn van een tekort aan ontwikkelaars bij werkgevers.

Ook hobbyprojecten tellen mee

Uit het onderzoek blijkt dat relevante ervaringen en referenties in belang zijn toegenomen. Verder blijkt dat niet alleen wordt gekeken naar ervaring op de werkvloer, maar ook naar ervaring daarbuiten. Zo wordt er steeds vaker naar voorbeeldcodes van hobbymatige projecten gevraagd.

Door de schaarste is de drempel voor het uitnodigen van developers lager geworden, merkt Huxley IT. Daarentegen is de sollicitatieprocedure intensiever geworden. Zo moeten ontwikkelaars zonder relevante studie vaak een assessment maken, zodat ook zij zich kunnen bewijzen.

Meer dan opleiding alleen

“Zowel in tijden van een krappe als ruime arbeidsmarkt staat het belang van die match voorop. Toch heeft de huidige schaarste op de arbeidsmarkt wel invloed op de wensen en eisen van de werkgevers. Waar de ene werkgever vasthoudt aan het functieprofiel, zien we dat de andere zich flexibeler opstelt. Sommige werkgevers kijken verder dan opleiding alleen. Zij focussen zich meer op motivatie en talent", stelt Joël Bennett, manager IT-divisie bij Huxley IT. Het is dan volgens hem wel van belang dat de werkgevers kandidaten met potentie een platform bieden om zichzelf verder te ontwikkelen.

Lees meer over
Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.