Innovatie & Strategie

Artificial Intelligence
kunstmatige intelligentie

'Bedrijven missen werknemers en middelen voor AI-tijdperk'

De opmars van kunstmatige intelligentie is een probleem voor werknemers én werkgevers, concludeert IBM.

AI © Wikimedia,  Alejandro Zorrilal Cruz
9 september 2019

De opmars van kunstmatige intelligentie is een probleem voor werknemers én werkgevers, concludeert IBM.

De toenemende populariteit van kunstmatige intelligentie (AI) en intelligentie automatisering wordt een steeds groter probleem voor bedrijven. Dat stelt IBM op basis van eigen onderzoek onder ceo's. Organisaties hebben naar eigen zeggen moeite met werknemers bijscholen, het vinden van geschikte sollicitanten vinden en het verkrijgen van middelen voor de nieuwe bedrijfsstrategie.

In het nieuwe 'The enterprise guide to closing the skills gap'-rapport van IBM schetst het techbedrijf de problemen van ruim vijfduizend ondervraagde ceo's uit 37 landen. 

3 op de 4 ceo's is niet tevreden

Negentig procent van hen vindt digitale competenties een belangrijke factor om hun zakelijke activiteiten in nieuwe markten te vergroten. Onder digitale competenties schaart IBM onder andere AI en slimmer automatiseren. Slechts één op de vier ondervraagde ceo's zegt genoeg gekwalificeerd personeel en goede middelen te hebben om die nieuwere bedrijfsstrategie uit te voeren. 

Gebrek aan (goede) sollicitanten

De ceo's die zeggen dat ze dat hun organisatie hier niet tot in staat is, geven vooral leiding aan een bedrijf met meer dan 250 werknemers. IBM draagt twee oplossingen voor: geschikt personeel zoeken of bestaande medewerkers omscholen. 

Dat klinkt logisch, maar is in de praktijk niet eenvoudig. Een derde van de ondervraagde ceo's zegt dat er een tekort is aan sollicitanten en twintig procent vindt dat de sollicitanten niet genoeg of niet de juiste ervaring hebben om de vacature in te vullen. 

Omscholen duurt langer

De andere oplossing, personeel omscholen, is ook niet ideaal. Medewerkers moeten het willen én kunnen. Volgens het IBM-rapport is het steeds moeilijker om via een training de vaardigheidskloof te dichten. In 2014 moest een bedrijf hier gemiddeld slechts 3 dagen voor uittrekken, maar vorig jaar was dat 36 dagen. IBM verklaart dat nieuwe vaardigheden elkaar in rap tempo opvolgen, terwijl andere (oudere) kennis en vaardigheden snel overbodig kunnen worden.

120 miljoen mensen digitaal bijscholen

Vanwege de toename van AI en slimme automatisering in het bedrijfsleven, voorspelt IBM dat mogelijk 120 miljoen werknemers wereldwijd moeten worden bij- of omgeschoold. De grote vraag is of organisaties daar klaar voor zijn. 

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.