Management

Zakelijke software

Banken vermorsen waarde met 'papierwinkel'

10 september 2013
Financiële dienstverleners verwerken nog steeds enorme hoeveelheden papier. Digitalisering zou de totale operationele kosten bij banken en intermediairs met meer dan 10 procent kunnen verminderen, maar dan moet het niet bij scannen blijven en moet er ook echt worden ingegrepen op de workflows.

Ruim één op de drie documentprocessen (37%) bij financiële intermediairs is nog altijd op papier gebaseerd. Dat berekende IDC op basis van een rondvraag onder ruim 1.500 informatiewerkers en eigenaren van document-gerelateerde processen in de financiële sector. Volgens de deelnemers aan het in opdracht van Ricoh uitgevoerde onderzoek  (“Optimizing Document Processes Provides Dual Benefits for Financial Services Firms: Increased Revenue and Cost Take-Out”), maakt optimalisatie van klantgerichte processen bij financiële dienstverleners een omzetverhoging met 10,7 procent mogelijk. De totale operationele kosten zouden met 10,5 procent kunnen worden verminderd.

Vooral kansen in front office

De grootste kansen zouden liggen in het stroomlijnen van frontoffice-processen zoals marketing, klantenservice, leningen en klantenwerving. “In tegenstelling tot de backoffice-functies hebben deze processen rechtstreeks invloed op de klantervaring en daarom bieden ze een dubbel voordeel voor het bedrijf, namelijk omzetverhoging én kostenreductie” stelt het rapport.

“Hoewel er goede redenen zijn aan te voeren om veel financiële gegevens aanvankelijk op papier vast te leggen, hebben organisaties veel te winnen bij (digitale) ontsluiting van deze informatie” zegt Market Development Manager Paul Aantjes van Ricoh Nederland. Door papieren documenten al vroeg in de levenscyclus om te zetten in snel en makkelijk hanteerbare digitale informatie, kunnen workflows worden geoptimaliseerd en zullen medewerkers van bankfilialen meer tijd overhouden. Die kunnen ze dan gebruiken voor het genereren van meerwaarde voor klanten, het opbouwen van relaties en cross- en upselling.

Innovatieslag is al gaande

Volgens het onderzoek van IDC budgetteren financiële dienstverleners gemiddeld:

  •    2,5 miljoen dollar per project om processen voor marketing en communicatie met de klant te verbeteren, vergeleken met 1,4 miljoen in andere sectoren;
  •    1,7 miljoen dollar per project om het afsluiten van leningen te verbeteren, vergeleken met 1,1 miljoen in andere sectoren;
  •    1,3 miljoen dollar per project voor klantenwerving, vergeleken met 819.000 in andere sectoren;
  •    2,1 miljoen dollar per project voor de klantenservice, vergeleken met 1 miljoen per project in andere sectoren.

Aantjes leidt hieruit af dat innovatieve financiële organisaties momenteel strategische stappen zetten om het vastleggen, transformeren en het beheren van informatie te verbeteren, maar hij benadrukt dat het daarbij niet volstaat om papier digitaal te maken zonder ook de onderliggende workflows aan te passen. 

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.