Banken raken bekneld in race om mobiel betalen

25 maart 2011

In 2002 pleitte zijn organisatie namens webwinkels al voor een banken overstijgende oplossing voor online betalen. Dat werd drie jaar later iDEAL. Dit keer willen we niet zo lang wachten, stelde Jongen.

IDEAL, het betaalplatform van de Nederlandse banken, heeft beloofd binnen een halfjaar met een evaluatie te komen, maar houdt nog wel een slag om de arm. De veiligheidsaspecten moeten eerst goed onderzocht worden en mobiel betalen hoeft niet per definitie afgewikkeld te worden via mobiele apps. Niettemin begint de Rabobank alvast zelf een bescheiden proef met een iDEAL-app. “We zien dat onze gebruikers steeds vaker de mobiele telefoon gebruiken om de telebankieren”, vertelde business development manager Gertjan Rösken namens die bank.

De banken lijken moeite te hebben om het tempo van de nieuwste technologische ontwikkelingen bij te houden. Mobiele apps zijn nog geen twee jaar op de markt en tablets als de iPad nog geen jaar. De markt wil vanzelfsprekend kunnen aansluiten op het toenemende gebruik van dit soort apparaten, maar de banken zijn er nog niet klaar voor.

Steeds complexerDat de markt voor online betaalsystemen steeds complexer aan het worden is, blijkt uit een zojuist verschenen positioning paper van Innopay. Zelden zijn daarin zoveel nieuwe betaalinitiatieven opgenomen. Zo heeft PayPal het PayPal X Payments Platform gelanceerd, heeft Master­Card zijn betaal- en datadiensten als een Applicatie Programming Interface (API) beschikbaar gesteld en heeft ook Visa zijn netwerk geopend voor derden. Belangrijke online retailers ontwikkelen eveneens e-commerceapplicaties voor smartphones. Daarnaast zijn er plannen om contactloze betalingen te realiseren direct vanuit de mobiele telefoon zelf via Near Field Communication (NFC), een standaard die aanvankelijk maar niet van de grond leek te komen.

Op de televisie ontstaat ook een compleet nieuwe markt, waarbij video en andere content tegen betaling wordt aangeboden (t-commerce). De markt voor virtuele goederen in games en sociale netwerken is volgens Innopay ook reeds ver ontwikkeld (s-commerce). En dus lijken de banken geen andere keuze te hebben dan ook hun diensten en hun aanbod te veranderen om aan de vraag te voldoen.

En dat vergroot de druk op de banken nog meer. Want vooral mobiele toepassingen kunnen pas echt van de grond komen als de bestaande drempels voor e-commerce grensoverschrijdend worden weggenomen. Cross-border e-commerce ontwikkelt zich echter tergend langzaam.

ICT-capaciteit onder drukHet verandertempo binnen de gehele Europese betaalsector wordt niettemin snel opgevoerd onder invloed van het zogeheten SEPA-programma dat geïnitieerd is door de Europese Payments Council (EPC). Met dit programma zoeken de Europese banken naar harmonisatie van overboekingen, incasso’s en betaalkaarten in 31 Europese landen. De SEPA-betaalinfrastructuur vormt tevens de basis voor nieuwe, geharmoniseerde diensten zoals online betalen en e-facturering. Vooral Europese politici verwachten veel van de maatschappelijke efficiency die hiervan het gevolg zou kunnen zijn.

Maar het gaat niet snel genoeg. In oktober 2010 was slechts 9,6 procent van alle overboekingen in de eurozone uitgevoerd met behulp van een pan-Europees betaalinstrument. De Europese Commissie heeft inmiddels een deadline gesteld voor migratie naar de SEPA-instrumenten, maar de banken vinden de ambities te hoog gegrepen. Het ‘SEPA-compliant’ maken van hun systemen heeft een zware druk gelegd op de ICT-capaciteit van de banken, vertelde Piet Mallekote van Currence, het bedrijf achter iDEAL, in Houten. De operatie is vergelijkbaar met de overgang van de gulden naar de euro. Ook alle (web)winkels moeten hun systemen nog aanpassen.

Maar zelfs als die basis dan eindelijk is gelegd, is er nog geen Europees mobiel betaalsysteem. Pogingen om iDEAL ook in andere landen geïntroduceerd te krijgen, zijn tot nu toe mislukt. In plaats daarvan wordt samenwerking gezocht met andere partijen. Samen met het Oostenrijkse EPS en het Duitse Giropay wil iDEAL een systeem ontwikkelen waarmee consumenten bestellingen bij webwinkels uit andere landen met het eigen betaalsysteem kunnen afrekenen. Maar ook deze samenwerking dreigt vertraging op te lopen door de werkzaamheden rond SEPA. Het gemak van mobiel betalen zou dus nog weleens op zich kunnen laten wachten.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!