Innovatie & Strategie

Software-ontwikkeling
avatars

Avatars: onze dialoog met objecten

Digital twin evolueert in avatar.

© CC0:pixabay.com coffebeanworks
2 mei 2019

Sensoren maken het mogelijk om alles realtime te meten. Tegelijkertijd benutten we de mogelijkheden hiervan nog zeer beperkt. Inmiddels worden de sensordata van een object gebundeld in de vorm van een digital twin. Maar toch schiet deze ‘identieke kopie’ tekort. De avatar biedt hiervoor een goede oplossing, vinden Wico Mulder, Katharina van Noppen-Kleist en Maarten Emons. Maar dat vereist wel een totaal andere mindset.

In de afgelopen decennia is het aantal objecten dat met het internet is verbonden explosief gestegen. Dit geldt ook voor de hoeveelheid data die afkomstig is van de sensoren van deze objecten. Door dit groeiend aanbod van data, zijn we amper in staat de kansen die dit biedt te benutten. Hieraan liggen drie oorzaken ten grondslag: 

1. De data zijn geïsoleerd

Er zijn nog veel sensorsystemen die bijvoorbeeld pas op het moment van onderhoud worden uitgelezen door een monteur. Ook bij systemen waarvan de data al wel continu centraal worden opgeslagen en beschikbaar zijn, wordt er vaak niets met deze data gedaan totdat iemand besluit het te gaan analyseren. In de praktijk zien we vervolgens dat de gegeneerde overzichten nauwelijks geraadpleegd worden. Gebruikers geven soms aan dat de waarde van de informatie tegenvalt. Men mist de koppeling met andere systemen en processen en kan de informatie zo niet eenvoudig op waarde schatten. De verschillende sensoren en informatiesystemen communiceren onderling niet met elkaar en vormen geen geheel. Het gevolg is een woud aan portals en interfaces die elk slechts een deel van de informatie bevatten.  

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!