Innovatie & Strategie

Wetenschap
Informatie

'Augmented Reality wordt zakelijk gereedschap'

© CC0 Pixabay
14 januari 2014
Augmented Reality wordt meer dan alleen een grappige toepassing voor musea en reclamedoeleinden. De techniek wordt een waardevol zakelijk hulpmiddel, aldus onderzoekers van Gartner. Ze schreven er een lijvig rapport over.

Augmented Reality (AR) biedt de mogelijkheid om via een smartphone of tablet meer informatie te krijgen over de directe omgeving. Dat kan een tentoonstelling van oudheden in een museum zijn, of een affiche dat meer informatie prijsgeeft als de camera van de smartphone er op wordt gericht. "Samengevat is AR het realtime gebruik van informatie over objecten, zoals tekst, geluid, beeld en een virtuele omgeving", zegt Tuong Huy Nguyen, principal research analyst van Gartner.

Meetinstrument

Via AR-technieken wordt de smartphone een uitgekiend meetinstrument, waar ook de zakelijke gebruiker zijn voordeel mee kan doen. "De gebruiker krijgt via AR een veel rijker beeld van zijn omgeving. Vanuit dat beeld kunnen ook betere beslissingen worden genomen", aldus Tuong Huy Nguyen. Door de opkomst van nieuwe gadgets, denk aan Google Glass, krijgt AR alleen maar meer nadruk.

Voorbeelden

De zakelijke gebruiker kan via AR zijn werk beter doen. Gartner noemt een aantal voorbeeldsituaties waarin het gebruik van AR bepalend is:

  • Identificeren van bijzondere objecten, zoals een warmlopende server in een datacentrum
  • Vergaren en tonen van nadere informatie die met het oog niet zichtbaar is, zoals straling
  • Gidsen van de gebruiker, door het een bladzijde uit een handboek te projecteren met het recept om een onderdeel te repareren.
  • Voorkomen van letsel, door de gebruiker te waarschuwen dat een object uitermate zwaar is en niet door en mens opgetild mag worden.

 

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.