Beheer

Netwerken

Atlas volgt je overal, zónder cookies

8 oktober 2014
Terwijl het kabinet sleutelt aan de cookiewetgeving, is Facebook druk bezig cookies in z'n geheel overbodig te maken. Met de nieuwe advertentiedienst Atlas wordt reclame op sites van derden getoond, onder andere op basis van het online gedrag van Facebook-gebruikers.

Vandaag werd bekend dat de Tweede Kamer akkoord is met een soepelere cookiewetgeving. Maar Facebook werkt al weer aan een nieuwe advertentiedienst waarbij cookies overbodig lijken te worden. Facebook kan dankzij Atlas ongestoord met iedereen meekijken, of je wilt of niet. Gebruikers krijgen vooraf geen waarschuwing, zoals bij cookies nu nog het geval is. Cookies zijn bovendien gekoppeld aan de browser die iemand gebruikt en niet aan de persoon zelf. Iemand die de ene keer met zijn smartphone en de andere keer met zijn laptop naar een site surft, is zo niet te herkennen als een en dezelfde persoon. Bovendien kunnen gebruikers cookies wissen en lijken ze niet optimaal te werken op telefoons.

Identiteit vaststellen

Maar daar heeft Facebook wat op bedacht. Het noemt het zelf 'op mensen gebaseerde marketing'. Atlas maakt nog wel gebruik van cookies, maar daarnaast gebruikt het systeem Facebook-accounts om de identiteit van een internetter vast te stellen. Als iemand met zijn mobieltje wel eens heeft ingelogd op een Facebook-account, dan koppelt Facebook de unieke code van dat apparaat aan dat profiel. Surft die persoon op die telefoon vervolgens naar een andere website, dan weet Atlas wie de sitebezoeker is.

Geanonimiseerde data

Adverteerders reageren verheugd op de nieuwe dienst. Want Facebook weet veel over zijn 1,3 miljard gebruikers: van leeftijd, woonplaats, voorkeuren tot hobby's.En dat is veel meer informatie dan verkregen kan worden met alleen cookies, waar alleen naar surfgedrag gekeken wordt. Overigens garandeert Facebook wel dat adverteerders via Atlas uitsluitend geanonimiseerde data krijgen.

Facebook kocht Atlas vorig jaar van Microsoft. Het bedrijf wil in de toekomst ook online- aan offline-gedrag gaan koppelen. Zo biedt Atlas winkeliers de mogelijkheid om gegevens van klanten die fysiek een winkel hebben bezocht en beschikken over een klantenkaart te vergelijken met de Facebook-accounts. Zo kan een winkelier bijvoorbeeld zien of de koper met zijn online advertenties in aanraking is gekomen.

Audience Network

Facebook kondigde vandaag verder aan dat het zijn advertentiedienst heeft uitgebreid en toont nu ook reclames in apps van derden. Daarmee gaat het de concurrentie met onder meer Google aan. Advertentieplatform Audience Network is vanaf vandaag open voor alle adverteerders, meldt Facebook.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.