Innovatie & Strategie

Branche
Spinawards

Apps van Donald Duck en Albert Heijn winnen SpinAwards

35 SpinAwards voor het eerst volledig digitaal bekendgemaakt. 

© SpinAwards
10 april 2020

35 SpinAwards voor het eerst volledig digitaal bekendgemaakt. 

Donald Duck Weekblad en Greenhouse hebben dit jaar de Gouden SpinAward gewonnen in de categorie A.I. & Voice. Het weekblad en bureau Greenhouse maakte een spraakapp waarmee lezers hun Donald Duck-momentje konden verlengen door 'Hey Google, ik wil praten met De Donald Duck." Ook Albert Heijn viel met zijn app in de prijzen. De supermarkt won met zijn AH Voetbal App zelfs de Grand SpinAward. 

De 22e editie van de SpinAwards was vanwege de coronacrisis een bijzondere. De eindjurering en de bekendmaking van de awards vond voor het eerst volledig digitaal plaats. Hiervoor werden Zoom en diverse Hangouts-sessies ingezet. De winnaars kregen via de mail, met video van de jurywinnaar, te horen dat ze een zilveren of gouden SPIN-ring hebben gewonnen. 

Eén van de winnaars is dus de voice-app van de Donald Duck. Deze app bevat onder meer een Donald Duck Quiz die zowel samen als alleen gespeeld kan worden, evenals de Moppentrommel. De app is sinds 11 december te gebruiken door kinderen en oudere fans van het weekblad. Ook Bol.com kon rekenen op een prijs in de categorie A.I. & Voice. De webwinkel won de zilveren award voor zijn spraakapp Hulppiet. Daarnaast won Total Safety met zijn AI-toepassing voor veiligheidsspecialisten. 

Grand SpinAward

De Grand SpinAward ging dit jaar naar de mobiele app van Albert Heijn voor de voetbalplaatjes, die met&Samhoud creative tech werd gemaakt. De supermarkt won met deze app ook goud in de categorie Mobile. In deze app werd het sparen van de voetbalplaatjes gecombineerd met interactieve multiplayer games. Daarnaast wonnen Nationale-Nederlanden en het Mauritshuis goud in de categorie Mobile, met hun AR-app Rembrandt Reality. Deze app won een tweede keer in de categorie AR/VR, maar hier gaat het om de zilveren prijs. 

De SpinAwards geeft daarnaast prijzen voor innovatie. Hier won het Spacebuzz VR Education Programme for Kids van The SpaceBuzz Foundation, MediaMonks en Maak de gouden prijs. Dit is een educatief, virtualreality-gebaseerd programma waarmee kinderen in de voetsporen van astronauten kunnen treden. 

In totaal zijn 35 SpinAwards uitgereikt, waarvan vijftien gouden en twintig zilveren. Alle winnaars zijn te vinden op de website van Adformatie

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.