Innovatie & Strategie

Apps brengen klanten weer bij de bibliotheek

Apps brengen klanten weer bij de bibliotheek

Zo verandert de rol van de informatieprofessional.

Digitale bibliotheek © Shutterstock
6 november 2017

Zo verandert de rol van de informatieprofessional.

Welke rol blijft over voor de informatieprofessional als steeds meer klanten alles zelf (denken te) kunnen doen? Deze vraag wordt geprobeerd te beantwoorden tijdens een van de tracks op het KNVI-jaarcongres van 9 november. Apps kunnen een belangrijke functie vervullen om mensen te attenderen op andere bronnen dan Google, denkt trackleider Marc van Kuik.

Een verhaal over de veranderende bankwereld, inspireerde initiator Marc van Kuik tot de track ‘Dan doe ik het toch lekker zelf!?’ “Vroeger schoven klanten de betaalpas onder het luikje door om geld op te nemen, nu kan een klant alles zelf. Die wereld is radicaal veranderd. Er zijn allerlei apps beschikbaar waarmee de klant zelf zaken kan regelen. De bibliotheekwereld zou ook meer gebruik kunnen maken van apps,” zegt Van Kuik.

De rol van de bibliotheek verandert.

Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat de uitleen van fysieke boeken sinds het einde van de jaren tachtig met meer dan de helft is afgenomen. Het aantal uitleningen van e-books neemt wel toe, maar steekt nog schril af tegen de ruim 68 miljoen uitleningen van fysieke boeken door de openbare bibliotheken of de ruim 40 miljoen verkochte fysieke boeken en e-books, schrijft het CBS. Mensen komen steeds minder naar de bibliotheek.

Die verandering merkt Van Kuik ook. Zelf runt hij een eenmansbibliotheek bij een GGZ-instelling. “De oude functie van de bibliotheek - de kast met boeken om uit te lenen – is aan het verdwijnen. De bibliotheek moet een partner worden in het geven van informatie. Nu gebruiken mensen vaak Google als ze zoeken naar informatie. Dat er meer bronnen zijn, wordt vaak vergeten. Bibliotheken kunnen een belangrijke rol spelen om burgers te attenderen op de variatie aan bronnen.”

Ander businessmodel

Dat betekent dat het businessmodel van de bibliotheek op de schop moet. Voor openbare bibliotheken is die brede maatschappelijke rol vastgelegd in de bibliotheekwet. Maar ook medische bibliotheken en universiteitsbibliotheken hebben te maken met een andere functie. Veel bibliotheken zijn al bezig met hun digitale functie, merkt Van Kuik, maar hebben daar ook niet altijd de tijd en ruimte voor. “Zij merken natuurlijk wel dat er een andere rol is voor de informatieprofessional. Klanten worden geholpen bij het zoeken naar informatie, dat is de functie geworden. Door bezuinigingen is het administreren van processen veelal geautomatiseerd.”

Van Kuik is overtuigd dat apps de groeiende kloof tussen burger en bibliotheek kunnen overbruggen. Een voorbeeld van een app vindt hij Browzine. Deze app maakt het mogelijk wetenschappelijke tijdschriften te lezen op de mobiele telefoon of tablet. Vooral onder universiteiten neemt het gebruik van de app toe, zij kunnen gebruikers goedkoop – soms zelfs gratis – toegang geven tot deze wetenschappelijke tijdschriften.

Vier lezingen

De track bestaat uit vier lezingen. Tijdens de eerste lezing worden de verschillende nieuwe vormen van dienstverlening neergezet door oprichter en directeur van Ingressus Ger de Bruyn. De volgende twee sessies – van medisch informatie specialist Guus van den Brekel – zijn praktisch ingericht en moeten de informatieprofessional concrete handvaten geven hoe zij hun klant kunnen attenderen op informatie. Van den Brekel laat apps, websites en trucs zien om de juiste informatie boven te halen.

De vierde lezing staat, volgens Van Kuik, wat los van de bibliotheekwereld, maar heeft zeker te maken met een veranderde consument door digitalisering. Tijdens deze sessie van kennismanger Riky de Veth, strategisch adviseur Dirk de Wit en business developer Henri Melger wordt geschetst hoe de customer journey van de patiënt beter kan. “Deze patiënt gaat in een ziekenhuis van arts naar arts en moet zelf vaak zijn gegevens vertellen of  meenemen. Dat kan door digitalisering anders. En dat thema past natuurlijk goed in het overkoepelende thema van de track dat de consument het tegenwoordig zelf wel regelt.”

Het KNVI-jaarcongres wordt gehouden op donderdag 9 november in het NBC in Nieuwegein. De track ‘Dan doe ik het toch lekker zelf?!: de opkomst van ‘consumer technology’ wordt inhoudelijk bewaakt en gecoördineerd door Marc van Kuik. Aanmelden kan via www.knvi.nl.

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.