Beheer

Privacy
iPhone

Apple woest over 'replay' van schermopnames

Apple dreigt app-ontwikkelaars als ze hun werkwijze niet aanpassen.

8 februari 2019

Apple dreigt app-ontwikkelaars als ze hun werkwijze niet aanpassen.

Apple eist van app-ontwikkelaars dat ze de code verwijderen die in het geheim schermafbeeldingen vastlegt of de gebruikers duidelijk maakt dat hun handelingen op die manier worden vastgelegd. Gebeurt dat niet, volgt 'onmiddellijke' actie.

Apple reageert daramee op nieuws dat TechCrunch gisteren bracht. Verschillende reisapps zouden technologie van marktonderzoeker Glassbox gebruiken om alles wat een gebruiker van de app te registreren door schermafbeeldingen vast te leggen.

Onderzoek van TechCrunch maakt duidelijk dat veel populaire apps dergelijke technologie inzetten, waaronder die van Air Canada, Abercrombie & Fitch, Expedia, Hotels.com en Singapore Airlines. Geen van deze apps meldt de gebruiker op duidelijke manier dat een dergelijke registratie plaatsvindt. De apps van Air Canada legt bijvoorbeeld ook met de glassbox-technologie het invullen van gevoelige velden vast, zoals creditcard-informatie, paspoortnummers en NAW-gegevens, die daarmee ook buiten het reguliere boekingssysteem van de luchtvaartmaatschappij beschikbaar komen. Deze werkwijze wordt ook wel session replaying genoemd en kan in sommige gevallen dienen om in een testprogramma uit te vinden hoe gebruikers omgaan met de interface van de app of bepaalde functies.

Nu heel snel verwijderen

Apple dreigt nu de apps van deze bedrijven te verwijderen uit de App Store wanneer de Glassbox-code niet onmiddellijk uit de apps wordt verwijderd of er een waarschuwing komt die gebruikers wijst op de gebruikte registratietechnologie. "We hebben de ontwikkelaars gewezen op de schending van de strikte privacy termen en richtlijnen. We nemen onmiddellijk actie als dat nodig is", zei een Apple-woordvoeder tegen TechCrunch. Hoe veel tijd Apple de ontwikkelaars geeft om de apps aan te passen is onduidelijk.

Glassbox heeft tegen The Verge gereageerd en probeert zo veel mogelijk de angel uit het voorval te halen. Het bedrijf stelt dat het artikel van TechCrunch interessant maar wel misleidend. Er zou bij Glassbox en zijn klanten nooit de intentie zijn geweest om te spioneren bij de app-gebruikers. Het enige doel van de inzet van deze technologie is het verbeteren van de gebruikservaring. Glassbox zegt privacy en beveiliging hoog in het vaandel te hebben staan. "Sinds de oprichting heeft Glassbox klanten geholpen miljoenen klantervaringen te verbeteren door gereedschap aan te bieden dat gebruikersactiviteiten registreert en analyseert op websites en apps. deze informatie helpt bedrijven beter te begrijpen hoe klanten hun diensten gebruiken en waar en waarom zij problemen ondervinden."

Melding niet verplicht

Glassbox heeft overigens niet in zijn voorwaarden staan dat klanten het gebruik van de analysegereedschappen aan app- en websitegebruikers moet melden. Apple is daar veel duidelijker in en bereid actie te ondernemen tegen overtreders.

 

Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
3
Reacties
van Zanten 10 februari 2019 11:41

De reactie van Glassbox geeft wel aan dat ze weinig begrijpen van privacy. Als je aardig bent vindt je ze alleen maar naïef of dom, de werkelijkheid is echter dat dit weer een indicatie is van een compleet gebrek aan kennis hoe om te gaan met data en ook geen enkel ethisch besef. Het feit dat Apple nu zo reageert spreekt wel boekdelen. Op basis van de GDPR zijn ze ook fors in overtreding, dat kan nog wel eens een aardig staartje krijgen.

Wim 08 februari 2019 12:49

Het is nooit de intentie geweest om te spioneren. Alleen maar doorgeven van hoe de applicatie wordt gebruikt met welke gegevens. Nee, dat is geen spioneren, is alleen maar data verzamelen. Hetzelfde wat andere ook doen met geen goede intenties.

Misbruik is mogelijk en makkelijk. En dus gebeurt het.

gerard meij 08 februari 2019 12:40

goede actie van Apple waarschijnlijk ginitieerd door de boetes van de EU om schending van privacy zwaar te straffen en misschien geven ze hiermee het goede voorbeeld om bedrijven aan te zetten hun business model aan te passen aan de wensen van hun klanten

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.