Overslaan en naar de inhoud gaan

Apple geeft weduwe niet zomaar toegang tot digitale aankopen echtgenoot

De 72-jarige weduwe in kwestie vroeg toegang tot het account van haar overleden echtgenoot, toen een kaartspelletje dat ze op de gedeelde iPad speelde het niet meer deed, meldt Canadian Broadcasting Corporation. Haar kinderen probeerden het gekochte spelletje opnieuw te laden, maar dat lukte niet. Hun moeder wist wel hoe ze moest inloggen op de iPad, maar de Apple ID van haar echtgenoot kende ze niet.
Business
Shutterstock
Shutterstock

De eerste reactie van Apple op het probleem was de suggestie, om dan maar een nieuw Apple ID aan te maken. Maar dat zou betekenen dat alle digitale aankopen die het echtpaar had gedaan, opnieuw gekocht zouden moeten worden. In tweede instantie bood Apple aan het account vrij te geven als er een testament en overlijdensakte overlegd werden en de vrouw in kwestie zelf aan de lijn zou komen. Dat bleek echter niet voldoende. Na twee maanden heen en weer praten bleek, dat Apple alleen op het verzoek wilde ingaan als daar een gerechtelijk bevel toe werd uitgevaardigd. Dat kan een behoorlijk prijzige weg zijn. Volgens Canadian Broadcasting Corporation kunnen de kosten in de honderdduizenden dollars lopen.

Overigens staat de weigering om accounts van overledenen vrij te geven aan derden expliciet in Apples voorwaarden. Wie deze voorwaarden accepteert gaat ermee akkoord dat zijn account niet overdraagbaar is, ook niet op nabestaanden, dat de rechten erop eindigen met zijn dood en dat alle content verwijderd wordt. Voor dat laatste moeten de nabestaanden dan inderdaad een overlijdensakte overleggen. De reactie van de Apple-helpdeskmedewerkets was dus geheel in lijn met het bedrijfsbeleid en de koopovereenkomst.

Moraal: wissel gegevens uit me je partner

De moraal van dit verhaal is, dat je de voorwaarden bij digitale aankopen goed moet lezen, ook bij andere aanbieders van digitale waren. En dat partners die digitale zaken kopen of bijvoorbeeld een opslagdienst in de cloud gebruiken, beter de wachtwoorden en ID-gegevens uit kunnen wisselen of in ieder geval zo vastleggen dat hun nabestaanden toegang kunnen krijgen wanneer ze dat zelf niet meer kunnen.

De dochter van de weduwe deed in een persoonlijke brief nog een beroep op Tim Cook, maar dat mocht niet baten. Apple kwam pas in beweging toen de nabestaanden hun verhaal deden tegenover de media en die vervolgens bij Apple om een reactie vroegen. Momenteel zoekt Apple met de betrokkenen naar een oplossing.


Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in