Management

Juridische zaken
Aleid Wolfsen

AP ziet aantal klachten in coronamaanden fors toenemen

Wolfsen 'best bezorgd geraakt' na drukke maanden

Aleid Wolfsen van Autoriteit Persoonsgegevens © Autoriteit Persoonsgegevens
9 juli 2020

Wolfsen 'best bezorgd geraakt' na drukke maanden

Massaal videobellen, roekeloos temperatuur meten of digitaal surveilleren. Door de uitbraak van het coronavirus in Nederland mocht de Autoriteit Persoonsgegevens de afgelopen periode aan de bak. Intussen adviseerde de organisatie ook over noodwetten en corona-apps. AP-voorzitter Aleid Wolfsen vertelt aan AG Connect over een ‘heftige tijd’.

Het aantal meldingen van klachten bij de toezichthouder nam een vlucht in de afgelopen ‘corona-maanden’, zo geeft Wolfsen aan. De exacte cijfers volgen vermoedelijk in september, maar volgens Wolfsen zijn de signalen van een flinke stijging nu al duidelijk. “Het zijn enorm drukke maanden geweest, waarin we graag meer capaciteit om te handhaven hadden gehad.”

Razendsnel optreden

Wolfsen is tijdens de coronacrisis ‘best bezorgd geraakt’, zo vertelt hij in gesprek met AG Connect. “Vooral door de snelheid van de ontwikkelingen. In principe zijn wij niet negatief over digitalisering. Het brengt Nederlanders veel plezier en efficiency. Maar er zitten in deze fase ook heel serieuze risico’s aan." Wolfsen noemt videobellen als een voorbeeld. "In de eerste weken van de corona-uitbraak kwamen er allerlei meldingen binnen over patiëntgegevens die via zo’n verbinding gedeeld werden, door bijvoorbeeld artsen. Of er lekten wachtwoorden uit vanwege gebrekkige beveiliging. Inbreken in een call ging soms erg eenvoudig. Soms kwamen mensen per abuis terecht in een medisch intakegesprek. Omdat men zo massaal met videobellen aan de slag ging, moesten we razendsnel optreden.”

Consumentenbond als voorbeeld

De AP nam volgens Wolfsen de werkwijze van de Consumentenbond als voorbeeld bij het adviseren. “We stelden lijsten op waarin wordt aangegeven wat veilig is met videobellen en wat onveilig is. En hoe je tijdens videobellen omgaat met verschillende categorieën aan gegevens. We hebben geprobeerd om hierin zo actief mogelijk voorlichting te geven.”

Temperatuur meten

Behalve online vergaderen werden er ook andere technologische toepassingen door bedrijven in sneltreinvaart toegepast. Over temperatuur meten kwamen bijvoorbeeld talloze telefoontjes binnen.  “Het was een ongebruikelijke tijd, waarin veel van de AP is gevraagd. We zijn in het temperatuur meten gedoken en uit ons onderzoek bleek dat dit niet zomaar mag, alleen onder zeer strenge voorwaarden. Daar moet je dan als toezichthouder razendsnel op anticiperen. Er kwamen dankzij de coronacrisis compleet nieuwe vraagstukken in een moordend tempo langs waarbij advies nodig was.”

Advies geven over wetten

De telefoon stond bij de AP roodgloeiend, maar daarnaast werd de organisatie ook regelmatig ingeschakeld om advies te geven over spoedwetten en de corona-app. “De app bleek niet op orde te zijn en dat zag het ministerie van VWS zelf ook. We wilden bij de ontwikkeling van de app niet de vertragende factor zijn. Ook bij ons hebben daarom veel mensen door moeten werken, op zaterdag en zondag, om het advies tijdig klaar te hebben. We moesten erg soepel en meegaand zijn in de organisatie om de ontwikkelingen bij te houden. Soepel werken is prima, maar we zijn niet minder streng geweest.”

 

Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.