Innovatie & Strategie

Wetenschap

'Analyse sociale media is vaak weggegooid geld'

1 december 2014
Het beeld dat ontstaat uit de zieleroerselen die mensen op Twitter en Facebook plaatsen is meestal fout, constateert een groep onderzoekers in een wetenschappelijk artikel.

Onderzoeken waarbij grote hoeveelheden data afkomstig van sociale media worden gebruikt om beslissingen te nemen ten aanzien van marketingstrategieën en bedrijfsbeleid deugen niet. Het zijn niet zo zeer de data waarin vele onwaarheden zitten, maar de manier waarop de analyses worden uitgevoerd en gepresenteerd, concluderen Derek Ruths van de McGill University en Jurgen Pfeffer van de Carnegie Mellon-universiteit in een artikel in het toonaangevende wetenschappelijk tijdschrift Science.

Zij vegen de vloer aan met al het snelle onderzoek dat een enorme vlucht heeft genomen de afgelopen jaren, nu al deze gegevens uit sociale media beschikbaar zijn. Essentiële kanttekeningen of correcties worden niet gemaakt zoals de demografische verschillen tussen de populaties op de sociale netwerken. Op LinkedIn zijn bijvoorbeeld vrouwen ondervertegenwoordigd en liggen het gemiddeld inkomen en opleidingsniveau veel hoger dan gemiddeld in de maatschappij. Instagram trekt weer meer vrouwen dan mannen (23%) en bij Pinterest is dat verschil nog veel groter (5 maal zo veel).

Geen Dislike

Maar ook de zorgvuldigheid van de sociale netwerken zelf krijgt er van de onderzoekers van langs. Zo heeft bijvoorbeeld Facebook wel een 'Like'-knop, maar geen 'Dislike'-knop, waardoor het plaatsen van een positieve reactie veel sneller plaatsvindt dan een negatief commentaar.

De onderzoekers waarschuwen dat deze vorm van big data-gebruik steeds makkelijker door bedrijven en overheden wordt gebruik als maat voor de heersende voorkeuren van burgers of klantengroepen. De grote aantallen data wekken daarbij een schijn van zorgvuldigheid.

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.