Innovatie & Strategie

Analyse: Data-analyticsbedrijven hebben nog weinig focus op AI
Data-analytics is een onderdeel binnen de IT-sector dat de afgelopen jaren flink in ontwikkeling was.
Data-analytics is een onderdeel binnen de IT-sector dat de afgelopen jaren flink in ontwikkeling was.
Data-analytics is een domein dat door de jaren heen veel in beweging is binnen de IT-sector. De ontwikkelingen begonnen vorige eeuw, toen in het begin nog vooral maatwerk en op statistiek gebaseerde oplossingen de boventoon voerden. Deze oplossingen werden via een analysedeel in bedrijfsapplicaties verder ontwikkeld.
Een tweede ontwikkeling is hoe met data wordt omgegaan. Van veeleisende applicaties die een datawarehouse vereisten naar steeds slimmere software en systemen die data beter beschikbaar maken en ook beter interpreteerbaar. De managementinformatiesystemen en decision-informatiesystemen waren hierin een belangrijke stap, maar waren veelal nog gebonden (on-prem) aan de fysieke plaats of organisatie.
Een derde ontwikkeling is daarmee al aangegeven en heeft te maken met het decentraal kunnen zijn van databron (bedrijfsfunctie), dataopslag en -verwerking (database, datawarehouse, enz.) en de uiteindelijke analyse en interpretatielaag. Cloudgebaseerde oplossingen spelen daar vanzelfsprekend een grote rol in. En dan is er in de afgelopen jaren natuurlijk een grote ontwikkeling te zien in zelflerende systemen. Alhoewel deze ontwikkeling voor de Nederlandse data-analyticsbedrijven nog in de kinderschoenen staat.
Een vijfde is niet zo jong meer

Nederlandse IT-bedrijven actief in de data-analytics zijn voor een groot deel (50%) na 2000 gestart. Toch is ook 21% ruim 30 jaar geleden al begonnen.
Veelal consultancy
Consultancy is een zeer veelvoorkomende hoofd- of nevenactiviteit voor IT-bedrijven actief in data-analytics. Meer dan driekwart van deze bedrijven is consultant. Het deel van deze bedrijven dat software naar de markt brengt, is met 31% danig kleiner.
Werknemers en specialisatie
Deze bedrijven zijn over het algemeen groter qua werknemers. De helft van deze, door Partner Navigator waargenomen, bedrijven heeft meer dan 50 werknemers aan boord. Hoe groter het bedrijf, hoe vaker een branchespecialisatie voorkomt. Eenmansbedrijven (zonder werknemers) vormen een uitzondering op het patroon waar branchespecialisatie voorkomt; zzp'ers hebben vaak ook een specialisatie.
Marktbenadering

IT-bedrijven actief in data-analytics hebben vrijwel altijd een directe benadering van hun markt. Slechts 13% werkt (ook) met partners/resellers. Deze data-analyticsspecialisten richten zich vooral op mkb+-organisaties. Met de opmerking dat zeer grote bedrijven (enterprise-segment) wat minder in de smaak vallen. Een verklaring hiervoor is dat deze grote organisaties veel in eigen beheer hebben genomen, inclusief een stuk ontwikkeling van applicaties en systemen.
Specialisaties

IT-bedrijven actief in data-analytics hebben als softwarespecialisatie – natuurlijk vaak – business intelligence en analytics. Er is ook aandacht voor de ‘aanpalende’ applicatieterreinen zoals ERP, crm en databases. Daarmee wordt de vaak voorkomende ‘grondstof’ voor deze analytics duidelijk.
Opvallend is dat er nog geen actieve focus is op artificial intelligence, wel op big data en cloud.
Voor AG Connect deed Partner Navigator een analyse van de in data-analytics actieve IT-bedrijven. Het gaat om 289 bedrijven. Binnen deze groep hebben we gekeken naar allerlei kenmerken, zoals grootte, aantal jaren actief, type bedrijf, vormen van dienstverlening, aandachtsgebieden en branchespecialisatie.
De database van Partner Navigator is de afgelopen zeven jaar ontwikkeld tot een database van 65.000 bedrijven.
Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (aprilnummer 2021). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.
.